Jon Drenth – Werkt als freelance agent Nederland Zuid/West A1 voor Beckermann Küchen
Waar de keukenbranche tijdens de coronaperiode floreerde, zien we dat 2023 juist een heel taai jaar was. Eerder werden de investeringen in huis en woongenot naar voren gehaald, terwijl mensen in deze ‘normalere tijden’ weer liever op vakantie gaan. Daarnaast zien we dat de pandemie een forse aanjager is geweest van de digitale transformatie: de consumentengroep die online actief is, is nog groter geworden. En breder.
Want niet alleen de jeugd, maar alle generaties zijn tegenwoordig online actief. Oriënteren, informatie verzamelen, digitale moodboards samenstellen en aankopen via internet doen. En dan heb ik het niet alleen over kleding, schoenen of dagelijkse boodschappen… een vriend van mij heeft zijn auto online uitgezocht en besteld. Hij heeft geen autoshowroom bezocht! In dat opzicht is er iets fundamenteels veranderd. De consument die tien jaar geleden een showroom binnenwandelde, is niet de consument van nu. Toch blijkt het een behoorlijke uitdaging voor de keukenbranche om het verkoopproces daar op aan te passen. Het heeft tenslotte toch altijd gewerkt?!
Als vertegenwoordiger van een aantal toonaangevende merken in de keukenbranche, spar ik graag met ondernemers over mogelijkheden en oplossingen om consumenten aan te trekken. Daarbij gaat het vaak over het koopgedrag. Waar de consument tijdens de coronaperiode moeiteloos de winkel wist te vinden, moet er nu weer geknokt worden om die consument te bereiken en te binden.
Om te kunnen groeien in omzet, moet je aan de verwachtingen van een consument kunnen voldoen. Natuurlijk zijn er al stappen gezet: bedrijven zijn online meer zichtbaar en vindbaar, er zijn websites met keukenplanners en op de social media kanalen kun je al moodboards maken. Daaruit blijkt dat we steeds beter weten dat we daar moeten zijn waar de consument is. Maar wanneer de consument vanuit de online wereld jouw offline wereld binnenstapt, wat verwacht de consument dan?
De consument is namelijk in zijn of haar zoektocht online al goed geïnformeerd, goed voorbereid, maar ook onrustig. En daar kan een fysieke winkel echt een verschil maken. Daar draait het namelijk vooral om de beleving. Consumenten willen producten in het echt ervaren of beoordelen, en zijn op zoek naar een persoonlijke ervaring, bevestiging en informatie op maat. Door te werken met een digitaal moodboard in de winkel hoeven ze het oriëntatieproces niet opnieuw te doen. De consument heeft (of neemt) tenslotte niet meer zoveel tijd in een winkel. En aan de hand van een Touch Reality tafel of een Virtual Reality rondgang door de samengestelde keuken, kunnen ze ervaren of het Umfeld van de keuken klopt. Zaken die steeds belangrijker worden voor de digitaal-ingestelde consument. Bied jij het niet en je concullega wel, dan bestaat de kans dat je deze consument kwijtraakt. Dus: je móet wel meebewegen met de wereld van nu.
Maar de retailer kan dit niet alleen! De gehele keten van retailers, fabrikanten en leveranciers zullen stappen moeten zetten om deze consument te bereiken en aan zich te binden. Beweeg jij al mee?