Duurzaamheid; een belangrijk thema voor de mens, de planeet en daarmee de industrie. Maar hoe maak je die vertaalslag binnen de keukenbranche? Een vraag die me al enige tijd bezighoudt. Ik heb de afgelopen 30 jaar veel geleerd op het gebied van duurzaamheid en voel een enorme behoefte om daar niet alleen een actieve bijdrage aan te leveren, maar ook om er over te praten. Dé reden dat ik De Pen heb gepakt, toen ik gevraagd werd voor deze gastcolumn.
Duurzaamheid kent -als je het mij vraagt- binnen onze branche een tweetal aspecten. Enerzijds moeten we zuinig zijn op de omgeving waarin we actief zijn, oftewel: zorgen dat we milieuvriendelijk opereren. Anderzijds moeten producten zo gemaakt worden dat ze kwalitatief goed zijn en dus lang én energiezuinig meegaan. Die morele verplichting heeft elke producent, vind ik. Dus ook in de keukenbranche. Daarmee moeten wij het mogelijk maken om apparaten eenvoudig te onderhouden, te repareren, te moderniseren of onderdelen ervan te hergebruiken. Maar wist je dat ruim 80% van de CO2-footprint bij bedrijven als het onze, bepaald wordt door het gebruik van de apparaten door de consumenten?
Dus dan is het zaak dat consumenten goed geïnformeerd worden over het optimaal -en dus zo duurzaam mogelijk- gebruiken van de apparatuur. Vanuit de industrie helpen we eindgebruikers daarbij door onder andere apps aan te bieden en daarmee apparaten te laten ‘communiceren’ om water- en stroomverbruik te verminderen en zo het milieu (en de portemonnee) te sparen. Maar als je bedenkt dat er in slechts 25% van de gevallen door consumenten gebruik wordt gemaakt van de beschikbare app, dan ligt daar een belangrijke taak voor keukenontwerpers en keukenspeciaalzaken. Bij het verkopen van een apparaat, kunnen zij de consument ook echt onderwijzen en wegwijs maken in de keuken.
Waar volgens mij eveneens een kans ligt, is dat er in het gesprek over een nieuwe keuken gesproken wordt over het afdanken van de oude keuken. Op producentenniveau zijn er al behoorlijke stappen gezet met de inzameling van e-waste via Wecycle, maar ongewild maken consumenten hier nog onvoldoende gebruik van. Zo gaat er waarde verloren die opgesloten zit in afgedankte apparaten, nog even los van de negatieve gevolgen voor de afvalstroom waarin ze terecht komen. Dus moeten we toe naar hergebruik of recycling waarbij er geen of veel minder waarde verloren gaat. En dát vraagt om veel kennis, die gedeeld moet worden door fabrikanten aan keukenontwerpers en keukenspeciaalzaken.
Nu is duurzaamheid ook een onderwerp waar op geconcurreerd wordt. Toch zullen we samen moeten gaan werken om een groot verschil op het gebied van duurzaamheid te gaan maken. Individuele bedrijven zijn zelden groot genoeg om flinke stappen te zetten, dus alleen samen kunnen we wél de ambitieuze doelen voor een circulaire wereld behalen. Voor mezelf heb ik daarom een mooie opdracht geformuleerd: hoe kan ik helpen en kennis delen zodat we de vooruitgang op dit gebied niet in de weg staan?
Ik ga daarover graag het gesprek aan.
Stefan Verhoeven
Managing Director bij Miele Nederland b.v.
Neem dan rechtstreeks contact op met Miele.
Contact opnemen