Veel ondernemers zijn van mening dat je tegenwoordig niet verder dan twee of drie jaar vooruit moet plannen. Dat je vooral wendbaar moet blijven om de snelle veranderingen in de markt en de technologische vernieuwingen het hoofd te kunnen bieden. Mijns inziens loop je met die instelling het risico dat je niet de investeringen doet die nodig zijn om te blijven voortbestaan. Voor de langetermijndoelen is het belangrijk dat je start met strategisch denken.
In de jaren dat ik onderneem, heeft het vasthouden aan het door mij gestelde einddoel het meeste gebracht. Tussendoor bijsturen is in mijn ogen vaak ad hoc beleid. Door strategisch te denken overzie je de gevolgen van je handelen vóórdat je in actie komt. Houd, bij het maken van belangrijke keuzes -zowel zakelijk en privé- daarom altijd het einddoel voor ogen. Door invloeden van buitenaf, positief of negatief, voorzien of onvoorzien, zou je kunnen gaan twijfelen: ‘moet ik een andere strategie toepassen?’.
Juist op die momenten zeg ik: houd vast aan je einddoel, de aanhouder wint namelijk altijd!
Een andere belangrijke factor op die momenten is: neem de tijd! Creëer een rustmoment voor jezelf en neem afstand van de situatie. Sta stil bij wat je aan het doen bent. Strategisch denken begint namelijk bij bewustwording. Kijk om je heen: klopt het met de praktijk, past het bij je gevoel, kernwaardes en persoonlijkheid. Reflecteer en analyseer in het nu en kijk of het klopt met de langetermijndoelstelling die je gesteld hebt.
Bedenk dus eerst: wat is mijn langetermijndoel ook alweer? Waar wil ik naar toe? Vervolgens stel je jezelf kritische vragen, zoals: waar sta ik nu? Analyseer wat de situatie momenteel is, bepaal je huidige positie en kijk hoe ver je einddoel nog is. Het kernpunt van strategisch denken komt daarna: bepaal hoe de weg zal zijn die je moet volgen: ben ik op de juiste weg, of moet ik bijsturen om mijn einddoel te behalen? Daarbij is het heel belangrijk dat je goed verbanden kunt leggen. Het hele proces van strategisch denken
is voor een groot deel analytisch. Die verzameling aan gedachten toets je vervolgens met je gevoel. Ik vind intuïtie heel belangrijk. De uiteindelijke beslissing neem ik vaak vanuit mijn onderbuikgevoel aan de hand van de input vanuit het denkwerk. Met mijn hoofd én met mijn hart.
Kijkend naar de keukenbranche, zie ik steeds vaker dat producten leidend zijn en dat de keuken en het ontwerp daaraan ondergeschikt. Dat is in mijn beleving korte termijnstrategie. Heb je echt een product nodig om de keuken te verkopen? De kracht zit toch juist in het ontwerp, het design en de uitvoering van een keuken?! Juist de kennis en kunde daarover maakt je een specialist. Door te adviseren, verkoop je namelijk veel meer (je langetermijndoel). Een groot verschil en onderscheidende factor dus. Advisering zou eigenlijk het belangrijkste onderdeel van je bedrijfsstrategie moeten zijn. Op de lange termijn in elk geval. Dus: wanneer start jij met strategisch denken?