We zijn in gesprek met Mark Iesberts, algemeen directeur bij De Keukendesigners, een samenwerkingsverband van 35 keukenspeciaalzaken in Nederland die de koppen bij elkaar hebben gestoken én de handen ineen hebben geslagen op het gebied van marketing en gezamenlijke inkoop. De Keukendesigners richten zich op het midden- en hoogsegment. Van Mark wilden we graag weten wat nu eigenlijk de belangrijkste perspectieven zijn om de ‘keuken van de toekomst’ te kunnen verkopen. En, hoe ziet die keuken er dan in bijvoorbeeld het jaar 2030 eigenlijk uit?
Volgens Mark is het eerste perspectief misschien wel het belangrijkste. “Het gaat voor elke speciaalzaak in eerste instantie om het lef om écht te kiezen. Ik zie dat keukenspeciaalzaken dit vaak nog lastig vinden. Veel ondernemers willen graag iedereen bedienen, maar dat kan niet. Deze keuze heb ik samen met onze ondernemers binnen ons concept van de keukendesigners dan ook bewust gemaakt! We weten wat we willen.”
Op dat moment weet je dan dus ook – grotendeels – wat de wensen van de klant zijn en hoe je richting een eindproduct komt, dat geheel op maat is. Immers, de keuken is en blijft een samengesteld product. Dat is nu. Maar dat zal ook in 2030 zo zijn. Ja, ik ben het ermee eens dat gemak een nog grotere rol gaat spelen. Aan de andere kant: een combi-magnetron, een vaatwasser en een koelkast… Die hebben we ook echt nog wel over een paar jaar in de keuken staan. Daar zie ik niet zo veel revolutionaire veranderingen. Natuurlijk wordt de rol van techniek groter. Maar de basis blijft: de keuken blijft een ontmoetingsplek voor vrienden en familie waar koken en gezelligheid bij elkaar komen.
Mark is er van overtuigd dat een aspect als ‘persoonlijke aandacht’ voor de consument een grotere rol gaat spelen als de keukenspeciaalzaak zijn bestaansrecht wil behouden. Ook op weg naar het verkopen van de keuken van de toekomst. “Een verkoopgesprek nú is al wezenlijk anders dan een paar jaar geleden. De consument die je showroom binnenstapt, weet eigenlijk alles al. En tóch zul je – als verkoper – iets moeten kunnen vertellen wat de klant nog niet weet. Je moet als verkoper de toegevoegde waarde van zowel je product (de keuken) als je bedrijf aan de consument uitleggen. In de basis gaat het er dus om dat je moet kunnen overbrengen waar je als verkoper, dus ook als keukenspeciaalzaak, voor staat. Dat kan alleen als je goed luistert naar de klant en oprecht geïnteresseerd bent. Je showroom kan er dan nóg zo mooi uitzien met de mooiste en modernste keukens die alles zeggen over ‘de toekomst van de keuken’, als de consument zich niet begrepen voelt zal hij niet tot een aankoop overgaan.
Goed kunnen verkopen betekent per definitie ook – volgens Mark – dat je expertise hebt. En dat je die moet opbouwen. “Vergelijk het eens met professionele topvoetballers. Die trainen elke dag. Soms wel twee keer. Wel… intussen heb ik genoeg ervaring in de keukenbranche waardoor ik weet dat verkopen in de keukenindustrie eigenlijk ook topsport is. De vakprofessionals zullen dat met me eens zijn. Maar… waarom trainen we onszelf dan niet elke dag? Kortom, als je al iets wilt zeggen over de keuken van de toekomst, dan is (zelf)studie van economisch levensbelang! Elke dag verbeter je jezelf!”
Hoe ‘De Keuken van de Toekomst’ er dan in 2030 uitziet? Mark moet lachen. “Het is allemaal niet zo heel ingewikkeld. De keuken van de toekomst zal mijns inziens nog meer het hart van het huis gaan vormen waar consumenten quality time willen. Deze keuken zal moeten voldoen aan de behoeften en wensen van de klant. Niets meer, niets minder. In 2030 verwacht ik dan ook geen rigoureuze verandering van de keuken.”