Ruim twaalf jaar geleden stapte Bokmerk de keukenbranche in met gepoedercoate aluminium panelen. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een gerenommeerd merk met meer dan 700 dealers in Nederland. “Het product blijkt zichzelf te verkopen”, zegt Marcel Bok, directeur/eigenaar bij Bokmerk. “Immers: een doekje erover en alle vlekken zijn weg. Hoe simpel wil je het hebben?”
De coronatijd was echter spannend, erkent Marcel. “Maar die dwarsliggende schepen in het Suez-kanaal hebben ook voor veel stress gezorgd. Er was nauwelijks nog aluminium verkrijgbaar, de kiloprijs ging sky high, terwijl de keukenmarkt ontplofte van de aanvragen. Tja, wat doe je dan? Gelukkig hebben we dankzij slim inkopen maar één keer onze prijzen hoeven te verhogen. Ik ben daar best trots op.”
Waar tien jaar geleden nog nauwelijks een nieuwe keuken inclusief achterwand werd verkocht, begint het nu eindelijk gebruikelijk te worden om die gelijk in de verkoop mee te nemen. Afneembare verf is niet genoeg, zeker niet achter een kookplaat en spoelbak. Het omhoog doortrekken van het materiaal van het werkblad wordt vaak te zwaar. “Precies daar komen wij om de hoek kijken. Onze achterwanden zorgen voor extra sfeer in de keuken.”
“Gepoedercoate aluminium panelen zijn nu eenmaal een superoplossing voor de muren in een keuken. We hebben het dan over dun materiaal, op maat gemaakt, in vele moderne kleuren, de kopse kanten zijn mee gecoat (afwerken met profielen is dus niet nodig, red.), ze zijn kras- en slagvast en zeer eenvoudig schoon te maken… Daar kan geen ander materiaal tegenop.”
Goede kwaliteit van gepoedercoat aluminium valt of staat met de voorbehandeling van het aluminium (conservering, red.), stelt Marcel verder. “Dit gebeurt nog vóór aanvang van het coatingproces. Dit kan op vele verschillende manieren. Gebeurt dit niet goed, bijvoorbeeld door het beitsen over te slaan, dan ontstaan na verloop van tijd witte strepen bij het kook- en spoelgedeelte. Ook zijn de panelen niet goed te bewerken: dat gaat dan afbladderen. Echter, met onze kwaliteit zijn wij uniek in de markt. We zijn nog geen andere speler tegengekomen die dezelfde kwaliteit levert. Het moeilijke hierin is helaas dat je aan de buitenkant niet ziet hoe er is gecoat. De tijd moet dat dus uitwijzen. Het is vergelijkbaar met het Quooker-verhaal. Die werden ook gekopieerd, en uiteindelijk blijken zij de enige beste te zijn. Ik weet zeker dat over een aantal jaren de keukenmarkt dat ook over ons zal concluderen. De tijd zal het uitwijzen!”
Marcel tot slot: “Om onze kwaliteit en professionaliteit extra kracht bij te zetten, gaan wij ons ook richten op onze presentatie in de markt. Samen met een reclamebureau denken wij hier nog grote stappen in te kunnen zetten. Zo hebben we besloten om naar een beurs in Duitsland te gaan. Daarnaast heeft onze dealer Dura Vermeer ons gestimuleerd om na te denken over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Daar hebben we ook al actie op genomen: alle dealers kunnen het verpakkingsmateriaal van onze panelen retourneren, wij zorgen dan voor de recycling. Duurzaamheid is immers van ons allemaal. We zien de toekomst met vertrouwen tegemoet.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Bokmerk B.V..
Contact opnemen