Nieuwe internationale clusters bij MHK hebben als doel de sterke punten te benutten en de efficiëntie te verhogen.
De MHK Group is een van Europa’s meest succesvolle samenwerkingsorganisaties in de woon-, keuken- en sanitairbranche. In haar meer dan 40-jarige geschiedenis heeft het altijd beter gepresteerd dan de markt. In 1992 richtte de MHK Group zijn eerste buitenlandse dochterbedrijf op, MHK Nederland. Daarna volgden België, Spanje, Oostenrijk, Zwitserland en recentelijk Groot-Brittannië. De partners van de zes nationale MHK bedrijven genereren nu ongeveer 50 procent van de totale omzet in het kernsegment keukens.
Tegen deze achtergrond zet de MHK Groep de uitbreiding van de Europese markten en de internationalisering van de Groep voort. “Oostenrijk, België en Nederland zijn onze sterkste markten”, vat Volker Klodwig, CEO van de MHK Group, samen. “Spanje en het Verenigd Koninkrijk zijn de afgelopen jaren echter ook belangrijker geworden.” En als je bijvoorbeeld kijkt naar het belang van een vrij klein land als Nederland voor de Groep, is het bijna onvermijdelijk dat de marktpenetratie ook verder moet worden verhoogd in dichtbevolkte landen als het Verenigd Koninkrijk en nu ook Frankrijk.
Het bedrijf uit Dreieich gelooft dat het een goede kans heeft om dit te bereiken, omdat er op dit moment een groot potentieel is om het verschil te maken met haar expertises en de markten actief vorm te geven in het belang van alle aangesloten retailers. De CEO van MHK verwijst naar het aanbod van diensten vanuit het bedrijf. Veel diensten die in Duitsland al tientallen jaren succesvol zijn, zouden ook in de buitenlandse bedrijven een integraal onderdeel van het portfolio kunnen zijn, vooral door gecentraliseerde afwikkeling.
Naast de uitbreiding en intensivering van zijn activiteiten op de Europese markt wil de MHK Groep de bestaande synergieën nog beter benutten. “We zullen in de toekomst buitenlandse organisaties in nieuwe clusters opzetten”, meldt Volker Klodwig. Het doel is om de sterke punten over de hele linie te benutten en de efficiëntie aanzienlijk te verhogen. Het nieuwe MHK BeNeLux Cluster is opgericht op 1 januari 2024. De nieuwe organisatiestructuur wordt geleid door Jeroen Geerling als Managing Director. Hij is al acht jaar verantwoordelijk voor deze functie bij MHK Nederland. Joeri Poelmans blijft zich als Sales Director België bezighouden met de gespecialiseerde keukenhandel. Ivo Metz, sinds jaar en dag Marketing Director in Nederland, neemt deze rol ook voor België op zich en is tevens aanspreekpunt voor REDDY Sales en Marketing.
Naast de keukenmarkt moet de ondersteuning van badkamerontwerpers internationaal verder worden uitgebreid. In Nederland worden partners al ondersteund met diverse diensten en eigen succesvolle verkoopconcepten zoals “Bad & Body”. Dit is ook een mogelijke aanpak in andere landen als verdere optie om de markt uit te breiden en cross-selling potentieel te benutten.
“De intensivering van de markten en dus de uitbreiding van het partnernetwerk is één kant, de andere kant is de inkoopkant. Ook hier hebben we grote ambities om aan de toegenomen eisen van retailers en inkopers te voldoen”, aldus Volker Klodwig, die de plannen beschrijft met het oog op de verdere ontwikkeling van de hele Groep. Het doel is om de merkenportefeuille uit te breiden en nieuwe, internationale merken in het programma op te nemen. Met de combinatie van internationalisering, diversificatie en zijn systeemexpertise is de CEO van MHK optimistisch over de uitdagingen waar de Groep en de sector als geheel aan het begin van het nieuwe jaar voor staan.
Neem dan rechtstreeks contact op met MHK Nederland.
Contact opnemen