Het in Nieuwegein gevestigde Noodkeuken.nl maakt steeds weer een volgende stap. Directeur/eigenaar Tjeerd van Schelven weet wat innoveren is, hij luistert goed naar de markt en weet daarom steeds heel effectief The Next Level te bereiken. De Noodkeuken® als product lijkt al goed zijn plekje in de markt te hebben veroverd: een tijdelijke mobiele keuken die een particulier, of een zakelijke partij, tijdens een verbouwing van de eigen keuken kan huren zodat er ’s avonds gewoon gekookt kan worden. “Intussen hebben we nieuwe versies gelanceerd”, zegt Tjeerd. “Ook kan er via onze website veel makkelijker én transparanter worden geconfigureerd.”
We zitten dus bij een tevreden ondernemer aan tafel. En, met recht. Want het concept dat Tjeerd heeft bedacht, is pas drie jaar geleden in de markt gezet. “Zo verhuren we binnen het concept van de noodkeukens een Small Unit, een Medium Unit en een Large Unit. Bij de Small Unit gaat het om ‘Spoel/Kook/Koel’, tot een breedte van 1 meter 80. Deze is ideaal voor die mensen die een keuken laten verbouwen, wat bijvoorbeeld een week duurt.”
“Bij de Medium Unit, tot een breedte van 2 meter 40, is er de mogelijkheid om een vaatwasser toe te voegen. En, bij de Large Unit, tot een breedte van 3 meter, zit alles in. Dus, van koelkast tot spoelunit met kokendwaterkranen van Unito, werkruimte en vaatwasser. Zo hebben we voor iedereen een oplossing die past binnen het eigen budget. Kortom, een aardige collectie van voorgeselecteerde units waar men uit kan kiezen. De variatie in de modulaire opbouw van de noodkeukens is groter geworden.”
Tjeerd legt uit dat er wordt gewerkt volgens het principe van modulaire opbouw. “Daarmee vergroten we onze kans dat we in de toekomst meerdere markten kunnen gaan bedienen. Nu hebben we vooral veel focus op de keukenspeciaalzaken van Nederland, die hún klanten kunnen attenderen op deze noodkeuken-service. Juist vanwege de modulaire opbouw, zijn we ook interessanter geworden voor bijvoorbeeld aannemers, voor gebruik op beurzen, gemeenten, opvanglocaties en zelfs ook woningcorporaties, die er bij gebaat zijn dat ze al een woning kunnen verhuren ondanks het feit dat de geplande keuken nog niet is ingebouwd. Dan wordt het dus daar de tijdelijke noodkeuken!”
Tjeerd begrijpt als geen ander dat je online ook je verhaal goed op orde moet hebben en dat de consument met digitaal gemak verleid kan worden. “Zo kan de consument een tijdslot reserveren waarop hij de noodkeuken geleverd wil krijgen. Ook hoeft er niet meer van te voren te worden afgerekend én we vragen geen borg meer. Verder zijn de transportkosten verwerkt in het huurbedrag, men heeft dus geen kosten achteraf. De configuratie op de website informeert de eindgebruiker zo optimaal mogelijk. Wij staan voor optimale en transparante communicatie over de prijs.”
Als Tjeerd wordt gevraagd hoe zijn bedrijf er over tien jaar bijstaat, dan is hij positief. “Natuurlijk weet ik dat niets vanzelf gaat en uiteraard ben ik me er van bewust dat de keukenbranche een grillige is, maar toch ben ik er van overtuigd dat wij dan in de markt bekend zullen staan als een consistent verhuurbedrijf, dat er steeds weer in is geslaagd om innovatieve producten te ontwikkelen. Bovendien zie ik het als onze missie om de ‘tijdelijke markt’ groener en duurzamer te maken. Daar liggen veel kansen en -als je het mij vraagt- vooral ook morele en maatschappelijke verplichtingen. Immers, de markt vraagt steeds meer om duurzame en groene oplossingen. Daar moeten wij ook in dit verhuursegment een steeds beter antwoord op hebben. En dat gaat lukken.”