Platform over design en techniek in de keuken-, woon-, en badkamerbranche
Samen maar toch apart
Een aankoopgroepering die een franchiseformule ontwikkelt en in de markt zet, MHK doet het met REDDY Keukens.

Samen maar toch apart

In deze onzekere tijden wellicht het duwtje in de rug om toch een eigen zaak te beginnen of net dat argument om de handdoek niet in de ring te gooien.

Tekst Tom Rampelbergh   Beeld Belgische Franchise Federatie

We voegen in dit thema aankoopgroeperingen en franchises (met verschillende formules) samen, maar beseffen uiteraard dat er een wezenlijk verschil tussen beide is. Aankoopgroeperingen proberen voor hun partners (zelfstandige keukenhandelaars, ketens, franchisenemers,…) marktconforme prijzen te onderhandelen bij leveranciers door bestellingen te bundelen. Zij werken als het ware voor al hun partners, of ze nu een keten vormen, een franchise zijn in eender welke formule of een kleine zelfstandige. Een franchiseformule vormt als het ware een keten, samengesteld uit tal van klein zelfstandige handelaars, die allemaal onder dezelfde naam opereren maar toch hun eigen koers kunnen en mogen uitstippelen. Een aankoopgroepering heeft geen winkels, maar werkt er wel mee samen.

Op het online platform en tijdens de jaarlijkse Franchising Belgium Day sprokkelen geïnteresseerden een pak informatie over de mogelijkheden rond franchising.

Online portaal

Wie zich eerst in het concept franchising wil verdiepen vooraleer de stap te zetten, kan op veel verschillende kanalen rekenen. Zo is er de Belgische Franchise Federatie (BFF), opgericht in maart 1992, die als doel heeft haar leden te verenigen door hen zo nauw mogelijk te betrekken bij de uitbouw van franchising in de toekomst. De BFF onderkent dat het concept franchising dynamischer en evenwichtiger moet worden. Daarnaast wil ze het label dat garant staat voor kwaliteit, de deontologie en dus de geloofwaardig­heid bij de overheid, de franchisegevers, de franchisenemers en de kandidaat franchise­nemers versterken. Alle leden bijstaan bij iedere vraag betreffende de goede ont­wikkeling van hun franchisenetwerken is daarbij een van de doelstellingen en diensten. Zowel franchisenemers als franchisegevers vinden op de website www.fbf-bff.be nuttige informatie en contactmogelijkheden. De Federatie ontwikkelde met Franchising Belgium bovendien de ontmoetingsplaats bij uitstek en organiseert – als corona het toelaat – een Franchising Belgium Day. De volgende staat gepland voor 29 april 2021 in Tour & Taxis in Brussel. Wie niet zo lang wil of kan wachten: op dinsdag 24 november is er al een seminarie ‘Starten met Franchising’, ook weer als corona het toelaat. Best even nakijken op www.franchisingbelgium.be of deze mag plaatsvinden.

Ook een groot portaal van franchising en commerciële netwerken in België is www.franchise.be. ‘Vind via franchise.be de perfecte match in het complete aanbod van franchiseformules in België’, klinkt het op de site.

Steun op alle gebied

Kleine en middelgrote handelaars onder­steunen door de best mogelijke inkoop­condities bij de fabrikanten te verwezenlijken. De verschillende aankoopgroeperingen die nationaal en internationaal actief zijn, hebben dit als hoofddoel. Vaak zijn de leden van de aankoopgroeperingen kleinere handelszaken die alleen nauwelijks of niet de condities krijgen bij de fabrikanten die grotere spelers wel kunnen realiseren. Door hen in een aankoopgroepering samen te brengen en als één stem naar de onderhandelingstafel te gaan, lukt dit beter. Lid worden van een aankoopgroepering betekent niet dat zij de baas worden van de handelszaak. “De zaakvoerder van die keukenzaak, vaak ultiem gepassioneerd bezig met de planning en plaatsing van keukens, heeft jarenlang gewerkt om de zaak daar te brengen waar ze staat. Hij is en blijft de baas in die zaak en bepaalt de visie ervan”, klinkt het in koor. Maar aankoopgroeperingen doen meer dan alleen gunstige inkoopcondities onderhandelen. Ze ontwikkelen stuk voor stuk interessante diensten en marketingconcepten waarmee ze hun handelspartners continu ondersteunen. Een divers aanbod over verschillende sectoren heen, automatisering en digitalisering van alle mogelijke processen, marketinginitiatieven, events, reclame en vandaag de dag ook assistentie om alles coronaproof te laten verlopen. Een aankoopgroepering is zijn naam vandaag ontgroeid. Ondersteuningsgroepering covert meer de huidige werkwijze, al bekt dat niet zo handig. Het doel is en blijft de handelspartners zo goed mogelijk ondersteunen zodat hun focus kan blijven op het plannen en plaatsen van de keukens. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?