Visie 2030 – Interview met Sander van ’t Hoen van Novy
Hoe ziet de keuken er in 2030 uit? En, in de jaren daarna? We gingen hierover in gesprek met Sander van ’t Hoen, General Manager bij Novy, die zeker niet het ‘definitieve antwoord’ heeft op de nieuwsgierigmakende vraag over dat jaar 2030. Maar hij is er wél van overtuigd dat er iets wezenlijks zal gaan veranderen. En dát heeft uiteindelijk een grote impact op de keukenmarkt als geheel.
“Superleuk natuurlijk, die huidige tijdgeest, waarin we de keuken letterlijk centraal hebben weten te stellen in de eigen woning. Ik zie namelijk ook kreten als ‘de keuken is onderdeel van de woonkamer’ bijna dagelijks voorbijkomen. Dit zal echter niet voortduren. Sterker nog: ik denk dat deze ‘luxe’ niet meer weggelegd is voor de generaties ná mij.”
En daar heeft Sander een punt. Want, laten we het eens in cijfers en feiten onderbouwen. Er moeten in 10 jaar tijd in Nederland één miljoen woningen worden bijgebouwd om de woningnood op te lossen. De ruimte is echter beperkt. We wonen immers al in één van de meest dichtbevolkte gebieden van de wereld en het zal alleen maar drukker worden. Sommige politici spreken al van het Hong Kong van de Lage Landen. Of, dat Arnhem uiteindelijk een buitenwijk van Amsterdam wordt. Dus, toekomstige (nieuwbouw-)woningen zullen minder vierkante meters beslaan.
“De vraag is dus of de ‘cocooning’ van nu, dat we in de keuken massaal hebben omarmd, stand blijft houden”, filosofeert Sander. “Elke jongere van nu mag sowieso blij zijn als die op een gegeven moment überhaupt een eigen woonplek weet te vinden. Maar het is natuurlijk onmogelijk om dan met tien man gezellig op een keuken van hooguit tien vierkante meter te ‘cocoonen’. Ik twijfel of de keuken ‘de centrale ontmoetingsplek’ van de woning blijft.”
Sander verwijst naar de toenemende populariteit van ‘Tiny Houses’. En, de verdere verstedelijking van het land. “Ik kan me niet voorstellen dat je over tien of over twintig jaar nog steeds gezellige eetfeestjes thuis geeft voor tig man. Ik denk daarentegen wel dat mensen veel meer de eetgelegenheden buitenshuis gaan opzoeken en daar socializen. Of de keuken helemaal uit de huizen verdwijnt, weet ik niet. Maar we gaan wel een andere definitie geven aan het begrip keuken. De beleving verandert. Ingegeven door de schaarse ruimte.”
Of de markt hier nu genoeg op anticipeert, weet Sander niet. “Niemand kan de toekomst voorspellen. Maar ik heb het vermoeden dat de keukenbranche als geheel daar nog niet genoeg over nadenkt. Nu is het voor iedereen in het vakgebied namelijk best wel een goede tijd: er wordt veel geïnvesteerd op en rond het huis. En daar profiteren we in de branche met z’n allen goed van. Maar, blijft deze reuring? Je zult dús de blik op de (verre) toekomst moeten hebben. Als je succesvol wilt blijven in de keukenbranche, dan is het niet alleen je commerciële taak om hoge kwaliteit te blijven leveren, je zult daarnaast een praktisch antwoord moeten vinden op de ingewikkelde macro-sociaal-maatschappelijke uitdagingen. Want, de wereld ziet er in 2030 nog niet wezenlijk anders uit. In 2040 echter wel.”