Uitgaan van vier kernwaarden in de showroom… nee, in de winkel!
Ze hebben 26 winkels verspreid over geheel Nederland, het bedrijf bestaat al sinds 1937 én er werken géén verkopers maar aankoopadviseurs. We zijn op bezoek bij keukenspeciaalzaak Bruynzeel Keukens in Amsterdam Villa ArenA, naast het voetbalstadion. Mamefia van Schie, commercieel manager retail en formulecoördinator Suzanne Jungschläger zijn er voor een rondleiding. Maar natuurlijk hebben we ook een goed gesprek, bijvoorbeeld over de essentie van een goede formule, want dát is waar het óók om gaat bij Bruynzeel Keukens “In feite komt het er op neer dat we in ál onze winkels hetzelfde ‘welkom thuis’ gevoel overbrengen”, zegt Suzanne.
In 2018 werd de oude formule vaarwel gezegd en is de nieuwe, aangescherpte formule uitgerold. En dat had uiteraard ‘effect’ op de look and feel van de showroom. En meteen dáár vindt al de eerste correctie plaats. Mamefia: “Wij spreken niet over showrooms, maar over winkels. Wij gaan namelijk voor net een andere, persoonlijkere benadering dan andere keukenzaken. Dat was ook de reden waarom we in 2018 een nieuwe formule ontwikkelden: we geloven in onze eigen onderscheidende aanpak.”
“Als je de winkel binnenkomt, zie je meteen veel keukens. We vinden het belangrijk dat we keukens laten zien die aansluiten bij verschillende levensstijlen, ruimtes en budgetten. Door hier rekening mee te houden tijdens het samenstellen van de collectie voor onze winkels, bieden we inspiratie aan zoveel mogelijk mensen”, zegt Suzanne. “Daarnaast gaan we uit van vier belangrijke kernwaarden: functioneel, echt, betaalbaar en inspiratie. Ook willen we vooroplopen op het gebied van duurzaamheid. Dat alles bij elkaar opgeteld, maakt ons verhaal kloppend.”
Het tweetal legt uit dat in elke winkel gemiddeld vier keukens per jaar worden vervangen. “Vaker hoeft niet. Maar toch willen we regelmatig wat noviteiten uit onze eigen Nederlandse fabriek laten zien, zodat klanten ook weten dat we bezig zijn met de trends.” Suzanne vertelt verder dat vooral de ontvangst in de winkel belangrijk is. “Die is uiteraard bij de entree, waar we een warm welkom bieden. Van daaruit wordt de klant verder geholpen. We zien de klant als gast.”
Opvallend is dat in de winkel op meerdere plekken het label ‘Zonder onderhandelen direct de juiste prijs’ hangt. “Bij ons krijg je de meest transparante prijs die je maar kunt bedenken,” legt Mamefia uit. “De prijzen voor elk onderdeel, ja, zelfs de lades, zijn uitgesplitst en gespecificeerd in de offerte die de klant bij een ontwerpgesprek mee naar huis krijgt. Dus, onderhandelen is bij ons niet nodig. En klanten weten dat. Sterker nog: ze komen juist naar ons toe omdat ze weten dat ze ‘het spel’ niet hoeven te spelen.”
Als gevraagd wordt naar de volgende stap in de ontwikkeling van de winkel, zegt Mamefia dat er méér duurzamere materialen komen. “En, we zijn ook bezig met digitalisering. In onze winkels hangen overal al digitale schermen, waarop de klant per keuken ziet wat de mogelijkheden zijn. Trots zijn we daarnaast op onze 3D-ontwerpstudio’s: als de klant samen met de aankoopadviseur een keuken heeft samengesteld, dan wordt deze vervolgens in het groot getoond. De klant heeft dan het gevoel dat hij al echt in zijn keuken staat. Zo brengen we keukenwensen letterlijk tot leven!”
Zijn er nog verbeteringen nodig? Suzanne: “Om het heel eerlijk te zeggen, mis ik hier in Amsterdam onze handige bijkeuken.” De twee zijn overigens zéér eensgezind over het cijfer dat ze hun winkel (nee, geen showroom!) geven. Het wordt een 8,5. “We denken dat dit een terechte waardering is. Want… heel soms zien we onze concurrenten hier binnenstappen, omdat ze willen zien hoe we het hebben ingericht. En weet je… enkele maanden later zien we bij hén in de zaak dan wat van ónze look and feel terug. Kortom, we doen het dus best goed!”