Het klinkt heel futuristisch: Artificial Intelligence (AI). Maar het wordt al volop ingezet. Denk maar eens aan de auto die autonoom rijdt, de robotstofzuiger die met de dag zijn taak beter uitvoert, of het inmiddels welbekende ChatGPT, waarmee je met een goed geformuleerde opdracht volledig unieke content kunt genereren.
Ook in de keuken heeft AI z’n intrede gedaan. Ovens die kunnen bakken en stomen op basis van AI, het genereren van gepersonaliseerde recepten of een intelligente maaltijdplanning, waarbij jouw smaak, dieet en inhoud van je koelkast bekend zijn… Het doel? Het proces in de keuken makkelijker en efficiënter te maken. Maar of het daar nou ook leuker van wordt?
Ik vind koken namelijk leuk: een beetje pionieren en lekkere dingen klaar maken; daar heb ik geen AI voor nodig. Sterker nog: ik vind dat we ervoor moeten waken dat wij als een robot klakkeloos de door AI voorgeschotelde datagedreven taken via spraak, uit staan te voeren. Natuurlijk kan de techniek een handje helpen: het is fijn dat de oven zorgt dat mijn appeltaart niet aanbrandt, of dat ik een recept kan vinden voor de halve broccoli, aardappel en crème fraîche die nog in mijn koelkast ligt. Ideaal voor mensen die niet van koken houden.
Maar het gevoel, de authenticiteit en vooral de creativiteit moet blijven, als je het mij vraagt.
Als koken volledig autonoom zou kunnen, staan we dan straks zelf nog in de keuken? Mensen zijn tenslotte best luie wezens… Maar wat gaan we doen met al die overgebleven tijd? En belangrijker nog: waar is dan het plezier in koken en bakken gebleven?
Als ik AI vanuit een andere invalshoek bekijk, dan constateer ik dat we als mens enorm beïnvloedbaar zijn. Online wordt ons informatie voorgespiegeld op basis van ons eerdere internetgedrag. Soms prettig: je ziet vooral wat je ‘kennelijk’ interessant vindt. Aan de andere kant bepaalt dus een algoritme wat jij te zien krijgt. Kijk je naar klassieke keukens, krijg je er daar meer en meer van te zien, terwijl je een moderne keuken misschien ook wel mooi vindt. Je beeld is dan toch al wat vertroebeld en het bepaalt wellicht mede de keus die je maakt als je eenmaal in de fysieke winkel staat. Als bedrijf moet je daar klaar voor zijn en de consument in feite alles kunnen bieden: in de breedte, of juist de specifieke gepersonaliseerde voorkeur van je klant. Daar zit ook meteen de crux: het is lastig inschatten in welk stuk van de salestunnel de consument zit. Als de fysieke winkel niet goed ‘matcht’ met wat de consument online aangeboden krijgt, kan dat negatieve gevolgen hebben. Het is dus belangrijk dat je als bedrijf goed omgaat met kennis en data zodat AI jouw producten en diensten meeneemt en aanbiedt.
De techniek en AI kunnen we niet tegenhouden, ik vind ook dat we het beter kunnen omarmen en als tool in moeten zetten. Maar we moeten niet verrast worden en voorkomen dat de techniek ons inhaalt.