Platform over design en techniek in de keukenbranche
Best of both worlds
Elke Grando-winkel is eigenlijk een kleine zaak op zich.

Best of both worlds

Met verschillende mogelijkheden in de aanbieding ondersteunen ze je om een succesvolle ondernemer te worden. Zo luidt de gouden tip van Dieter en Melanie, zaakvoerders van de Grando-vestigingen in Aartselaar en Turnhout.

Tekst Tom Rampelbergh   Beeld Grando Keukens

Grando Keukens is een buitenbeentje in de internationale Mandemakers Groep. Deze van oorsprong Nederlandse groep ver­zamelde door de jaren heen tal van winkel­formules waarmee ze vandaag in heel Europa actief zijn. Binnen dit internationaal geheel bekleedt Grando Keukens een speciale positie. Grando Keukens is namelijk de enige franchiseformule binnen de hele groep. De verschillende toonzalen in België vormen één geheel, maar ook weer niet. In feite zijn het allemaal kleine zaken op zich met aan het hoofd zelfstandige ondernemers. Daarboven staat een overkoepelende organisatie die de ondernemers enerzijds de vrijheid laat hun zaak te leiden volgens hun eigen ideeën en hen anderzijds op tal van gebieden de nodige ondersteuning biedt. “Onze klanten krijgen zo een vorm van zekerheid, gezien de overkoepelende organisatie”, klinkt het bij Dieter en Melanie. “Tegelijk krijgen ze de persoonlijke aanpak en de flexibiliteit van een kleine zelfstandige.”

Op vele vlakken steun

Dieter Van Herle en Melanie Boonen namen in januari 2014 de bestaande Grando-winkel in Aartselaar over, een opportuniteit die ze ontdekten via vrienden die eveneens een Grando-toonzaal hebben. “Dieter was al actief in de keukenbranche en ondernemen zit ons toch wel in het bloed”, klinkt het bij Melanie. “Het was dan ook logisch dat we met Grando aan tafel gingen zitten en informatie inwonnen. Een bestaande winkel met een relatief lage investeringskost en de mogelijkheid snel te starten waren sterke argumenten, net als de volledige steun die Grando ons bood om als kersverse ondernemer aan dit verhaal te beginnen.
Het is niet eenvoudig om de weg te vinden
binnen alle administratie en dan helpt het uiteraard dat we die ondersteuning kregen. Maar ook qua marketing biedt deze franchise­formule ons de nodige voordelen. We zitten een aantal keer per jaar samen met de andere Grando-ondernemers en kunnen zo onze mening en voorkeuren duidelijk aangeven. En het moet gezegd, er wordt steeds rekening mee gehouden. Ook de grote inkoopcentralisatie, ondersteuning qua logistiek en administratie zijn sterke troeven van dit franchiseverhaal.”   

Elke Grando-winkel is eigenlijk een kleine zaak op zich.

Groeimogelijkheden

Dieter en Melanie zien zeker groeimogelijk­heden, zowel voor Grando als voor de kandidaat-ondernemers. “In bepaalde regio’s in België is er zeker nog ruimte voor Grando-toonzalen”, verduidelijken ze. “Dat gaf ons trouwens de kans om eind 2019 in Turnhout een nieuwe toonzaal te openen. Ook daar genoten we van de steun van Grando. Ze stonden aan onze zijde bij de onder­handelingen en zo zagen we een opportuniteit die anders misschien niet mogelijk was. Binnen Grando groeien en er een tweede toonzaal bij nemen is dus ook mogelijk. In de huidige economische situatie kunnen we onze klanten wijzen op de continuïteit die we door de samenwerking met Grando kunnen blijven bieden. Daarnaast zijn we zelf ook aanwezig in de toonzalen waardoor we als zaakvoerder een heel nauw contact hebben en onderhouden met onze klanten. Als zelfstandige ondernemer leg je bovendien meer flexibiliteit aan de dag dan wanneer je als gerant een toonzaal leidt. Grando Keukens is geen verstikkende franchiseorganisatie. Er zijn uiteraard bepaalde richtlijnen waaraan iedereen zich moet houden, maar er is zeker nog voldoende vrijheid om zelf te ondernemen en eigen ideeën te ontwikkelen.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.