Als de keukenshowroom niet de leefwereld van de geïnteresseerde bezoeker raakt, dan is het nog maar de vraag of je (commercieel) succesvol kunt zijn met al die vierkante meters aan keukens. Aan het woord is Jan Jaap van der Neut, de zichtbaar bevlogen directeur/eigenaar van Intermat, die twee vestigingen runt. We zijn op bezoek in Mijdrecht. “Klanten zeggen vaak ‘we weten precies wat we willen’, maar… is dat wel zo?”
De showroom is nét nieuw. De 1.000m² is dan ook een lust voor het oog. De receptie is niet meteen zichtbaar bij binnenkomst, de ontmoetingsplek waar een kopje koffie wordt geschonken, wél. “Bij het ontwerp van onze showroom gingen we niet per definitie uit van de functionaliteit, die je natuurlijk in-the-end niet moet vergeten, maar van pure beleving.”
Jan Jaap legt uit hoe een keukenshowroom de juiste emoties kan opwekken. “Wij streven ernaar dat de klant ‘onbezorgd verrast’ zal zijn bij zijn bezoek. Dat komt omdat wij bij de inrichting de totale klantreis hebben geïntegreerd. Het doel is een aha-erlebnis. Ook vanaf het moment dat wij besloten dat we onze showroom moesten herontwerpen en herinrichten, was het duidelijk dat we nooit zomaar een ontwerp van een architect moeten willen overnemen. Je gaat in gesprek, je hebt het over je visie en missie. Wij vinden bijvoorbeeld ‘oprechtheid’ een belangrijk criterium dat tot uiting moet komen. We willen professionaliteit aan alle kanten uitstralen. Gelukkig troffen we het: onze ontwerper, die we overigens al lang kennen, wist ons vragen te stellen waar we initieel niet bij stil hadden gestaan. Alleen dán kom je tot het beste eindresultaat.”
Logisch dus eigenlijk dat de verschillende leefwerelden teruggevonden worden in de prachtige showroom in Mijdrecht. “Minimalisme, houten materialen, een industriële look, design of modern… Het is er allemaal. De wijze van opstelling van onze keukens – en hoe we het hebben aangekleed, vergeet daarbij niet de keuze van de belichting – dient náást het functionele aspect dus ook een inspirerend aspect te hebben. Klanten denken vaak precies te weten welke richting ze op willen maar wij zien het als onze taak om ze andere inzichten te bieden, waar ze enthousiast van raken.”
Als Jan Jaap wordt gevraagd wat de belangrijkste tips voor de ‘ultieme keukenshowroom’ zijn, dan komt hij tot goede algemene aanbevelingen. “Ten eerste: vanzelfsprekend sluit je aan bij je doelgroep. Dus: wéét wie je doelgroep is. Bouw niet iets wat je zelf mooi vindt.”
“Daarnaast is het belangrijk om de opstelling te baseren op die verschillende leefwerelden. Klanten zien dan perspectieven waarvan ze niet wisten dat die wellicht bij hen zouden passen! Laten we daarnaast niet vergeten dat de verkoopmedewerkers een belangrijk onderdeel zijn van je showroom. Hun warmte, hun plezier in het werk én hun expertise! Het zijn aspecten die niet mogen ontbreken. Ze weten voor wélk verhaal ze staan.”
Jan Jaap tot slot: “Uiteindelijk creëer je een prettige balans waar de zweem van verkoop verdwijnt en het avontuur voor de klanten begint. We zetten onze bezoekers aan het denken omdat ze zien dat we de essentie raken: de keuken is een onderdeel van je woonsituatie en… van je eigen ‘ik’!”