Platform over design en techniek in de keukenbranche
De essentie is empowerment
Roel Oostra. Founder I-KOOK & KeukenCoach

De essentie is empowerment

Natuurlijk een breed begrip, empowerment. Wat mij betreft staat het echt aan de basis van veranderingen. Als bedrijf heb je een aantal stakeholders om je heen: partners, eigenaren, leveranciers, klanten en de mensen (en ondernemers) in je bedrijf zelf. Die eigen mensen zet ik echt met stip op nummer één. Door steeds met hen te beginnen, ze in hun kracht te zetten en ze de ruimte te geven, ervaren ze meer werkgeluk en ontwikkelen ze zich beter. Ik ben ervan overtuigd dat dat op lange termijn leidt tot betere resultaten. Niet alleen voor het bedrijf, maar ook voor de klanten. Dat is voor mij en voor ons een geloof, een filosofie.

Het is echt een kwestie van een bepaalde sfeer neerzetten: een cultuur met veel autonomie, waarin veel ruimte is voor eigen invulling en inbreng om klanten blij te maken. Daar hoort wel een bepaalde mentaliteit bij waarin je uitgaat van iemands kracht, kennis en zelfredzaamheid. Je moet niet geloven in hiërarchie als basis. Veel vertrouwen en een veilige omgeving zijn voor ons cruciaal. Bovendien, je moet het niet alleen zeggen, maar ook voelen!

In deze tijd overheersen de cijfertjes vaak en lijkt het soms uit de mode om mensen en hun welzijn als vertrekpunt te nemen. Spreadsheets en de korte termijn gedachten overheersen veelal, waarbij mensen gereduceerd zijn tot pionnen die moeten doen wat nodig is. Waar werkprocessen te vaak op de teken­tafels van de techneut, econoom of jurist worden ‘ontworpen’. Overigens, dit alles neemt niet weg dat we wel steeds op moeten schalen, efficiënter moeten worden. 

Zo ook in de keukenbranche. Dat je een keuken online kunt samenstellen (kastje – kastje – hoekje om – nog een kastje, kleur kiezen, werkblad erop, apparatuur erin en bestellen en leveren maar) wil natuurlijk niet zeggen dat er geen vakmensen meer nodig zijn. Keukens worden aan de andere kant steeds complexer en veel klanten willen meer en meer ontzorgd worden. Maar ze willen ook geholpen worden duurzame keuzes te maken. En dat alles moet dan ook nog betaalbaar blijven. De behoefte aan een gedegen advies (in brede zin) en vakwerk wordt daarmee niet minder, maar juist méér.

Het is dan ook ons doel als serviceorganisatie, dat vakmensen succesvol in deze branche kunnen blijven. Daar doen we alles voor. Zij staan bij ons op nummer één. Als zij hun werk leuk vinden, levert dat veel voordelen op: minder verloop (vandaag de dag best essentieel) en meer ambassadeurs voor je bedrijf (belangrijk bij het bouwen van een sterk merk). Met trotse medewerkers en ondernemers kun je ook makkelijker veranderen in de richting van de klantbehoeften. En wanneer je mensen trots en blij zijn, volgen de klanten dus vanzelf.

En als ik nog een tip mag geven: doe het wel op jouw manier. Met zo min mogelijk protocollen en door autonomie te faciliteren gaan de ware vakmensen op zoek naar de beste manier om in de behoeften van klanten te komen. Op basis van betrokkenheid. Zo kan ons vak ontwikkelen naar de toekomst, als je het mij vraagt. Maar wat als ik het jou vraag?    •

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.