Platform over design en techniek in de keukenbranche
De keten kent grote uitdagingen
Het team van MHK Nederland zet hard in op de samenwerking tussen de betrokken partijen in de keten.

De keten kent grote uitdagingen

We spreken met Jeroen Geerling, algemeen directeur MHK Nederland, en Ivo Metz, marketing directeur MHK Nederland: “Tevreden leden, daar is het ons om te doen. De beste inkoopprijzen zijn nog steeds een belangrijke factor maar onze leden willen, terecht, meer dan dat. En MHK Nederland geeft dat ook. Inkoopcondities zijn meer en meer een Europese dienstverlening geworden waar schaalgrootte en efficiëntie tellen. Daarnaast bieden we heel veel toegevoegde waarde op het gebied van financiën, marketing, opbouw assortiment en showroomontwerp.”

“We zijn uitgegroeid tot een retailservice-organisatie die haar leden ondersteunt met een full-service dienstverleningspakket”, vervolgen Jeroen en Ivo. “MHK Nederland maakt deel uit van de Europese marktleider voor keuken-, meubel- en sanitair vakhandel en dit betekent dat we altijd over de grenzen heen kijken naar initiatieven en mogelijkheden. Ook de Nederlandse keukenmarkt is steeds meer een Europees speelveld geworden. Binnen MHK Nederland benutten we op dit vlak onze Europese synergie, en daarin speelt Nederland een steeds belangrijkere rol, met altijd als doel het rendement van onze leden in de keuken- en sanitair sector te optimaliseren.”

Nauwer samenwerken

De huidige omstandigheden, met voorop de coronapandemie die maar blijft duren en het conflict in Oekraïne, maken het retaillandschap alleen maar ingewikkelder en uitdagender. MHK Nederland voelt deze spanningen en zet daarom hard in op samenwerking met als grote doel: een optimaal rendement voor zijn leden. MHK Nederland ziet de uitdagingen waar de keten vandaag mee te kampen heeft: prijsstijgingen, beschikbaarheid van producten, personeelstekort… “De oplossing ligt volgens ons in een nauwere samenwerking tussen de betrokken partijen in de keten”, klinkt het bij MHK Nederland. “Wanneer leveranciers beter kunnen forecasten wat er verkocht is, dan kan de industrie hier beter op inspelen qua planning en productie. Het gevolg is een positief effect op de betrouwbaarheid van de leveringen en daardoor een vermindering van faalkosten bij de retailpartners. Dat zorgt dan weer voor een hogere klanttevredenheid en daar is het uiteindelijk allemaal om te doen.”

Hulpmotor

“Door gemeenschappelijk op te trekken in marketing benutten we ook onze synergie”, aldus Jeroen en Ivo. “Ieder concept van MHK Nederland biedt immers voordelen over inkoop in de vorm van een formulebonus. Je kunt hiermee je marketingbijdrage terugverdienen. Marketingconcepten zijn nooit vrijblijvend maar bieden wel altijd extra voordelen. Ieder concept heeft een duidelijk afgebakende eigen doelgroep en een daarop afgestemd pakket aan conceptleveranciers. Hierdoor kunnen we uiterst effectieve marketinguitingen verzorgen. Natuurlijk kun je als zelfstandig ondernemer in de keuken- en sanitairmarkt altijd succesvol zijn, maar vergelijk het met een e-bike. Je kunt prima fietsen op een normale fiets maar wil je makkelijker of sneller vooruitkomen is een hulpmotor best fijn. Deze biedt op specifieke momenten de juiste ondersteuning. Zie MHK Nederland in dit verhaal als de hulpmotor van de e-bike. Je bepaalt zelf als ondernemer hoeveel ondersteuning je van deze hulpmotor wil hebben. Samenwerken maakt de wereld leuker… maar ook makkelijker.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.