Platform over design en techniek in de keukenbranche
Nieuws

De Pen | Jan Engels CEO D.Engels

je_201903-kopieren

30 april 2019 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

ElectroCook, cultuur in de keuken

Ikzelf kan slechts op een illegale manier over kookkunst praten. Ik bezit immers geen enkel certificaat of diploma dat mij zou machtigen deze cultuur met autoriteit te behandelen. Dit domein benader ik als een amateur-kok, letterlijk als liefhebber.

Hier in de Verenigde Staten van Culturen zijn we geen ‘eenheidsworst’. Al zien sommige leidinggevende landen, of de beleidsmakers in die landen, dat liever anders. Het is toch logisch dat een Fin en een Portugees anders denken, anders leven? De ene in het hoge Noorden, lange winters, koude temperaturen. De andere in het Zuiden, hoge temperaturen bijna een gans jaar lang. Duizenden kilometers tussen hen in. Maar de service die we hen bieden zou dezelfde moeten zijn?

Waar we vroeger zagen dat de Aziatische fabrikanten wel eens producten kopieerden, zien we vandaag dat die handelswijze gestopt is. Meer zelfs, fabrikanten uit die landen zijn zelf producten beginnen ontwikkelen en aangepast op de markt brengen. En met succes. Zij hebben bovendien ingezien dat de markt heel verschillend is, zelfs binnen de landsgrenzen kunnen verschillen optreden. Zij spelen daar heel goed op in. In tegenstelling tot de grote, vaak westerse merken, die halsstarrig volhouden aan lokale werkwijze.

Zeker in de strijd tegen de online concurrentie zijn ook menselijk contact en een aangepaste service sterke troeven. Het opboksen tegen de online service en prijzen is niet eenvoudig. Maar hoe is het mogelijk dat een zelfstandige keukenhandelaar er akkoord mee gaat dat zijn klanten bij hem de keuken wel bestellen, maar de toestellen elders gaan kopen? Wie koopt er nu een wagen zonder velgen? Dat is toch snijden in je eigen vel? Durf gerust je verkoopstrategie dusdanig aanpassen dat zowel keuken als toestellen bij jou worden besteld! Klanten gaan hier echt niet van lopen.

Service is van ultiem belang. Maar er is een groot verschil tussen zeggen dat we het doen en het ook effectief doen. En laat ons wel wezen: service is niet voor iedereen hetzelfde. Wij wonen in België, een klein landje, en zelfs bij ons zijn er verschillende culturen aanwezig. Kijken we dan bij uitbreiding naar Europa, dan is het contrast nog veel groter. Er zijn al zoveel landen in de Europese Unie, en dan vergeet ik even de Europese landen die er geen deel van uitmaken, dat het toch te gek is voor woorden om te geloven dat voor iedereen service identiek is.

Wij merken elk jaar tijdens Batibouw en tijdens de beurs Keukentech, die we zelf organiseren, dat persoonlijk contact erg belangrijk is. Daar ligt het grote voordeel ten opzichte van de online aanbieders. Persoonlijk contact en de service, aangepast aan de lokale culturen, die we aanbieden!

Veel succes!

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Freddy Fierens

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Keukenbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht