Platform over design en techniek in de keukenbranche
De Pen | Trots op natuursteen vaker tonen

De Pen | Trots op natuursteen vaker tonen

Er gaat niets boven natuursteen. Ja, dat durf ik zeggen. En ik moedig iedereen in de sector aan om dat even luid uit te spreken. Vol overtuiging. Enkel zo kunnen we de groeiende concurrentie van imitatieproducten het hoofd blijven bieden. Laten we onze mooiste referenties daarom met trots tonen aan de buitenwereld. Mooie beelden doen de rest. 

Zelf ben ik ondertussen meer dan 30 jaar actief in de sector van de natuursteen. De passie voor het product is nog steeds even sterk, net als de ambitie voor de toekomst. Die decennialange ervaring heeft me wel enkele inzichten gebracht over ons vak. Een van de opvallendste daarvan – en misschien wel hét belangrijkste aandachtspunt om in de toekomst sterk te blijven staan – is het gebrek aan marketing vanuit onze leveranciers, plaatsers en architecten met een voorliefde voor natuursteen.

Als voorzitter van Febenat hamer ik er al langer op dat we meer moeten naar buiten komen met spraakmakende referenties. Want hoewel ons product superieur is, delven we daar het onderspit tegen de gigantische marketingbudgetten uit de industrie. Ook bij de producenten van keramische imitaties. Die hebben de afgelopen jaren absoluut een grote evolutie doorgemaakt. Vandaag zijn de prints realistischer dan ooit. Maar ze mogen proberen zoveel ze willen, ze kunnen nooit tippen aan the real deal. En dat mogen we gerust vaker zeggen.

Wij leveren een echt natuurproduct, ontgonnen met respect voor de natuur en de omgeving. Natuursteen past perfect in het duurzaam verhaal dat ook voor de bouwsector steeds belangrijker wordt. We investeren volop in lokale groeves en productiesites, binnen Europa. Zo is de Ierse en Belgische blauwsteen bijvoorbeeld sterk in opmars. Het resultaat is een lage CO²-voetafdruk. Wat consumenten vaak vergeten: het produceren van keramische alternatieven vraagt veel energie. Bovendien is de lange levensduur van natuursteen een groot pluspunt. Kijk maar naar kerken, waar de natuursteenvloeren vaak nog de originele exemplaren van honderden jaren terug zijn. Inclusief de mooie patine.

We mogen dus best trots zijn op ons product en op onze projecten. Een mooie referentie is namelijk de beste manier om toekomstige klanten te overtuigen. Dat we met goede marketing enkele misverstanden de wereld uithelpen, is een bonus. Neen, natuursteen hoeft niet duur te zijn. Ja, je kan er ook mee renoveren, dankzij de dunne uitvoeringen van amper een centimeter dik. En hoewel natuursteen in het begin wat meer onderhoud vergt, veroudert het mooier. Imitaties zijn lastiger te onderhouden doorheen de jaren.

Leve natuursteen! Men zegge het voort!  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.