Platform over design en techniek in de keukenbranche
Geen angst, maar een kans!
Fred van Liere Sales Manager, Nederland bij Novy Nederland

Geen angst, maar een kans!

Fred van Liere – Sales Manager Nederland bij Novy Nederland

De keukenbranche vind ik een erg plezierige branche om in te werken. Ik vond het dan ook erg leuk toen ik gevraagd werd voor De Pen in deze editie van Keukenbouw! 

Kenmerkend aan onze branche is dat die vriendelijk en open is. Daarnaast zie ik ook dat veranderingen geleidelijk gaan en dat de branche in zijn algemeenheid vaak wat behoudend is. Op zich prima, maar als de wereld om je heen verandert, moet je wel meegaan! Neem social media: niet meer weg te denken en gelukkig hebben de meeste keukenondernemers dat wel opgepakt. Maar er zijn meer technologische ontwikkelingen, zoals AI en ChatGPT, waarbij ik merk dat lang niet iedereen aanhaakt. 

Hoe dat komt? Veel ondernemers vinden dat er naast de vereiste keukenkennis steeds meer van ze wordt verwacht. Met als gevolg dat ze doen wat moet, maar verder niet. Voornamelijk uit angst voor het onbekende. Aan de ene kant begrijpelijk, aan de andere kant denk ik: zie het als een kans. Als een hulpmiddel waarmee je efficiënter kunt ondernemen, informatie inzichtelijker krijgt en het je zelfs tijd bespaart. En dat hoeft helemaal niet ten koste te gaan van het doel, want dat doel én de creatieve en persoonlijke bijdrage daarin, die blijven hetzelfde.

Een voorbeeld dat velen zullen herkennen: ging je vroeger van A naar B, dan keek je van tevoren op de routekaart, stippelde je de weg uit, volgde je borden met de vooraf opgezochte plaatsnamen en kwam je met je stratenboek uiteindelijk op het juiste adres. Tegenwoordig voer je de eindbestemming in je navigatie in. Een tool waar we even aan moesten wennen, maar waar we nu niet meer zonder zouden willen (of kunnen?!).

Emotioneel bekeken moeten we dus niet bang zijn en soms wat meer lef tonen. En dat kan door het rationeler te benaderen: wat zijn die nieuwe technologieën nou eigenlijk? Hoe kan het mij helpen? 

Welke (kleine) stappen kan ik daarin zetten? Wie of wat heb ik daarbij nodig? Kunnen we het soms samen wel? En als je dát weet kun je het langzaam gaan integreren in je dagelijkse bezigheden en zul je zien dat het je enorm kan ondersteunen. Ik weet zeker dat er veel kansen liggen om data zoals consumenteninformatie verder te benutten. Zo kan AI bijvoorbeeld helpen om de reeds verzamelde data te verwerken en te analyseren. Er rollen zelfs prognoses uit waardoor je met veel meer efficiëntie je doelgroep kunt benaderen. Zónder daarbij het gevoel, wat een belangrijk kompas is in onze branche, uit het oog te verliezen. Als ik naar mezelf kijk, ben ik vooral blij dat ik niet meer een plan op basis van mijn Excel lijstje hoef te maken. Enorm tijdrovend. Dat kan zoveel makkelijker. Ik zie de tools die daarvoor beschikbaar zijn vooral als mijn digitale assistent, waar ik niet blind op vaar, maar die ik wel gebruik als hulpmiddel mét voorspellende waarde. Dus zou ik iedereen willen adviseren: ga innovaties niet uit de weg, want dan laat je kansen liggen. En van een handelsvolk als Nederland mag je verwachten dat nieuwe kansen worden aangegrepen. Toch?!   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.