Een jaarlijkse uitspraak van een fabrikant die naar Area30 trekt om tijdens de Küchenmeile klanten, handelspartners en geïnteresseerden te ontvangen en te ontmoeten? Zou kunnen. Met zekerheid is het de uitroep van een Duitse fabrikant die vlakbij diezelfde Area30 een permanente stek bouwt. Herford, BORA komt eraan!
In september verandert de regio rond Löhne en Herford (D) in het keukencentrum op aarde. Tijdens de Küchenmeile komen de bezoekers immers van over de hele wereld om er een kijkje te nemen wat de nieuwste ontwikkelingen zijn. Dit jaar zullen we met z’n allen een veranderde skyline van Herford ontwaren. BORA bouwt er immers een flagship store en die zal tijdig klaar zijn om tijdens de Küchenmeile (keuken)bezoekers te ontvangen. “Een logische volgende stap om een meerwaarde te creëren voor klanten en handelspartners, maar ook voor de stad Herford en haar inwoners”, klinkt het bij BORA. Het gebouw, met een totale oppervlakte van ongeveer 2.000 m² op een terrein van ongeveer 10.000 m², zal dienen als permanente showroom van BORA en andere partners uit de interieurbranche.
Compleet in lijn der verwachting bouwt BORA geen alledaags gebouw, wel eentje met een opvallende bouwvorm. “Nooit eerder vertoond”, voegt de fabrikant toe. “De termen ‘innovatie’ en ‘revolutie’ passen bij onze filosofie en dan past een opvallend gebouw daar zeker ook bij. Onze flagship store zal de skyline van Herford voorgoed veranderen, zowel overdag als ’s nachts. Samen met architectenbureau Lorenzateliers kwamen we tot dit ontwerp én een ambitieuze planning dit te realiseren. Want vanaf het leggen van de eerste steen tot de opening van onze flagship store, op tijd voor de komende Küchenmeile, zullen amper anderhalf jaar voorbijgevlogen zijn.”
De buitenkant en de overhangende gevel van het gebouw zijn bekleed met gegalvaniseerde, geperforeerde platen met gaten van verschillend formaat. “Sta je binnen, dan lijkt het of je naar een sterrenhemel kijkt”, omschrijft opdrachtgever BORA. “Sta je buiten, dan kijk je als het ware naar een vliegtuig dat opstijgt en al enkele meters boven de grond zweeft. Dat is onder meer te danken aan de filigrane staalconstructie waarop het gebouw rust.” Verspreid over de twee verdiepingen, ongeveer 2.000 m² oppervlakte in totaal, creëert BORA haar flagship store en showrooms die door andere partners uit de inrichtingsbranche in gebruik worden genomen. Op het 10.000 m² grote terrein er omheen komen ruim opgezette groenvoorzieningen en belevingswerelden. “We willen onze ecologische voetafdruk hier laag houden”, aldus Willi Bruckbauer, oprichter en directeur van BORA. “De benodigde energie wordt opgewekt door fotovoltaïsche modules op het dak, het water van een sprinklerbassin van 200 m³ dient als opslagtank voor overtollige energie. Een slimme manier van warmteterugwinning voor de lage temperatuurverwarming van het gebouw.”