Platform over design en techniek in de keukenbranche
‘In de keuken gaat het steeds meer om personalisatie, verbondenheid en dienstverlening’
WIFI in de keuken en connected zijn. Je kunt er lang over discussiëren of we dit moeten willen maar het kan je wel een gezondere maaltijd opleveren.

‘In de keuken gaat het steeds meer om personalisatie, verbondenheid en dienstverlening’

De look and feel van de keuken – én daardoor ook de functie – is in de laatste jaren ongekend veranderd. De keuken is méér dan ooit de centrale plek van de woning geworden. Dáár komt alles samen. Niets nieuws onder de zon. Ooit is echter wel die trend ingezet en het werd een blijvertje. Maar, waar komen trends zoals deze (‘De keuken is de centrale plek’) eigenlijk vandaan? Wie bepalen ze? We spreken met Maxime Parein, verantwoordelijk voor de marketing van de Home Appliance Division bij Samsung. Hij is helder met zijn antwoord op deze vraagstukken. “De consumenten zélf bepalen de trends!”

“Consumentenonderzoek is en blijft dan ook de basis”, zegt Maxime. “Door goede vragen te stellen en vooral ook door dóór te vragen, kom je achter de intrinsieke drijfveren van de consument. Je kunt die dan beter definiëren, vaak zelfs al beter dan de consument zelf. Daar doe je dan wat mee in je eigen innovatieprocessen.”

Breder wereldbeeld

“Trends gaan wel steeds sneller”, vervolgt hij. “Maar dat is niet zo verwonderlijk. De wereld is één groot dorp geworden. Het wereldbeeld is breder. Dat betekent dat mensen meer kanalen hebben waarop ze worden geïnspireerd, waardoor behoeften de latente status verliezen en sneller concreet worden. Bovendien kunnen influencers de trends versnellen maar de bottomline – ook voor de gehele keukenindustrie – is dat de basis van een nieuwe ontwikkeling altijd bij de consument zélf vandaan komt.”

Maxime Parein: “Het concept van de keuken zal niet veranderen: het blijft de centrale plek in de eigen woning.”

De vraag of het daardoor ‘makkelijker’ wordt om te voorspellen hoe de keuken er in 2030 uitziet, is tegelijkertijd lastig te beantwoorden. De visie van Maxime: “De keuken als verlengstuk van jezelf wordt wel groter. Daar ben ik van overtuigd. Hoe deze er echter dan concreet uitziet, is niet te voorspellen maar het algemene concept wel: het blijft de centrale plek in huis.”

Connected Cooking

“Ik verwacht echter wel dat in 2030 de apparatuur meer ‘beleving’ levert. Door de tech­nologische ontwikkelingen zullen apparaten meer voor je gaan (be)denken. Ik noem dat ‘Connected Cooking’. Natuurlijk zijn er nadelen te benoemen aan ‘The Internet Of Things’ maar toch: het kan de consument ook veel opleveren, zoals méér gezond eten. De huidige – en zeker ook de aanstaande – keukenapparatuur gaat dat letterlijk voor elkaar krijgen. En dan bedoel ik echt ‘gezond eten’ op maat. Onder andere via voedselherkenning dat wordt gekoppeld aan de gewoonten, gebruiken én gezondheid van de bewoner/gebruiker. Smart Things Cooking dus. Hoe mooi is het als je een persoonlijk én passend gezond eetvoorstel krijgt van je eigen keukenapparatuur?”

Maxime vat deze visie op de keuken in het jaar 2030 samen in drie thema’s. 

“Het gaat om personalisatie, verbondenheid en dienstverlening”, zegt hij. “Dat is de kern waar de keuken de komende jaren omheen wordt gebouwd. Daar zullen we in 2030 aantoonbaar veel verder in zijn dan nu. Ja, ook wij bij Samsung proberen daar aan bij te dragen. Weliswaar zijn we in keukenland nog een relatief New Kid On The Block, maar ook wij willen absoluut het leven leuker, mooier en makkelijker maken. Dat doen we op basis van wat de consument wil, maar wat hij zich nu misschien nog niet concreet realiseert.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.