Platform over design en techniek in de keukenbranche
‘In de keukenshowroom gaat het om een uitgave van de consument die niet zomaar vanzelfsprekend is’
Danny Jansen is blij met zijn net geopende showroom in Waspik.

‘In de keukenshowroom gaat het om een uitgave van de consument die niet zomaar vanzelfsprekend is’

Is klein maar fijn van toepassing op de showroom die we in deze rubriek bespreken? Het zou zomaar kunnen. Want, klein kan ook groots zijn. Dat bewijst chefkok Danny Jansen die net zijn eigen showroom heeft ingericht. “Ik ben geen designer of architect. Maar toch heb ik alles zelf bedacht en grotendeels – met hulp van mijn handige vader – gebouwd. Daar ben ik trots op want ik heb met deze showroom bereikt wat ik wilde bereiken: warmte en persoonlijkheid.”

Het kook-schiereiland is een ware eyecatcher bij binnenkomst.

We zijn in Waspik waar de ook van 24Kitchen bekende chefkok zijn eigen ondernemerschap nieuwe boosts geeft. “Ik heb een online store die goed loopt en ik had én heb de mogelijkheid om mijn klanten te kunnen ontvangen in het DTC bij Dekker Zevenhuizen. Maar ik wilde ook een eigen ruimte. Bij toeval liep ik tegen dit pand aan. Ik heb het – na wat aarzelingen – gekocht en ik ben van start gegaan.”

“Natuurlijk had ik een idee hoe ik de begane grond wilde inrichten. Ik denk dat ik voor mezelf daarbij de lat hoog heb gelegd, want als ik heel eerlijk ben: over veel andere keukenshowrooms ben ik eigenlijk nooit zo enthousiast. Ik ben uitgegaan van mijn eigen inspiratie. Een showroom voor de keukenapparatuur, die ik heb opgenomen, moet een plek zijn waar niet op de klok wordt gekeken. De klant mag geen nummer zijn – in ieder geval niet bij mij! – en bij het ontwerp en de inrichting moet je je absoluut realiseren dat het om een uitgave gaat die voor de consument echt niet vanzelfsprekend is.”

Het klassieke beeld klopt in de showroom van Danny: staal en nostalgie!

“Ik heb twee fornuizen naast elkaar geplaatst – dwars op de linkermuur – waardoor er en soort van kook-schiereiland ontstond. Maar tegelijkertijd is het wel een eyecatcher. Ook over de vloer is nagedacht: het is een visgraat die ik bewust in de lengte heb laten leggen om optisch te spelen met het ruimtegevoel. Nee, inderdaad: vijftig vierkante meter is niet veel en daarom moest ik de ruimte niet te vol stoppen. Toch wilde ik wel wat hoekjes creëren. Zo kon ik blijven spelen met de ruimte.”

Danny legt uit dat hij beslist niet veel merken in zijn showroom wil presenteren. “De door mij persoonlijk geselecteerde handgemaakte Steel Cucine inductiefornuizen, het afzuigdesign van Falmec en de keukenverlichting van NOVY-light zijn merken waar ik zelf een persoonlijke binding mee heb. Ik wil mijn persoonlijke passie daar aan koppelen.”

Het zijn de details die werken en inspireren.

Als bevlogen ondernemer sluit Danny niet uit dat hij ook de boven­verdieping van het pand ooit zal gaan gebruiken voor een verdere inrichting of uitbreiding van de showroom. “Maar ik doe alles stap voor stap. Het belangrijkste is dat alles wat ik doe, goed moet zijn.”

De reacties die Danny krijgt zijn overweldigend. “Ik denk echt dat ik met deze kleine maar gezellige en persoonlijke showroom een goede eerste indruk geef aan de mensen die mij bezoeken. En dat moet ook: want je hebt een klant vaak maar één keer – hooguit twee keer – in je zaak. Dus het móet goed zijn. Zo simpel is het.”

Op de vraag hoe lang een showroom – en dus ook déze showroom – houdbaar is in tijd, moet Danny lachen. “Dat antwoord is lastig te geven. Ja, natuurlijk kijk ik naar trends. Hout zal een belangrijk onderdeel van de materialisering blijven maar je weet natuurlijk nooit hoe dat zich ontwikkelt in de toekomst. Ik denk wel dat de basis goed is gelegd en dat ik hier even mee door kan. Ik wil groeien: deze showroom is het middel. Voor mij én de klant is het de basis: het is een plek waar we ons fijn moeten voelen!”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.