Platform over design en techniek in de keukenbranche
‘Je moet een keuken kunnen definiëren als een living!’
Een keuken moet in de showroom staan zoals de mensen ‘m thuis zouden willen zien.

‘Je moet een keuken kunnen definiëren als een living!’

Op bezoek Bij Puur Keukens

“Zullen we het puur houden?” Het is het eerste wat Ankie Karels zegt als we binnenstappen bij Puur Keukens in Breda. Op een van haar bedrijfswagens -geparkeerd voor de deur- staat bovendien de pay-off ‘Echt Anders’ vermeld. En dat klopt. Deze showroom is inderdaad anders dan anders…  Ondernemer pu(u)r sang Ankie vertelt er graag over.

Het team van Puur Keukens staat altijd achter de ideeën die ze de klant bieden.

“Het was ooit mijn wens een rauw leeg pand te kunnen inrichten en dan een keukenspeciaalzaak te beginnen”,  vertelt Ankie. “We zijn hier twee jaar geleden gestart. Ik was eigenlijk meteen verliefd op deze locatie maar het was nog even spannend of we het zouden krijgen. Maar het lukte, in drie maanden tijd hebben we alles verbouwd waardoor we twee jaar geleden met onze zaak hier in Breda konden beginnen. Waar de basis voor ons ontwerp lag? Wel, bij mezelf natuurlijk. Ik hou van hout en de daarbij behorende aankleding. Een keuken moet warm en gezellig zijn. Of anders gezegd: een keuken zou je ook moeten kunnen definiëren als een ‘living’. Dat bereik je onder andere met hout. En ja, ik durf ook zeker te beweren dat wij daarin substantieel een unieke positie op innemen. Ik zie dat andere keukenspeciaalzaken nog te veel hetzelfde en wat klinischer zijn. Dat moeten ze uiteraard helemaal zelf weten, maar het is niet mijn keuze. Een keuken mag niet klinisch zijn. Gezelligheid met een vleugje landelijke stijl, Ibiza, een beetje Japandi… Dat is waar ik van hou. En dat is wat ik ook wil verkopen. Dit is mijn eigen verhaal. Het is daardoor tevens een bevestiging van mijn eigen identiteit waardoor ik in de wijze waarop ik communiceer met klanten ook ‘puur’ overkom. En dús geloofwaardig.”

Volop keuze uit materialen en kleuren.

Recht-door-zee

Soms ‘moet’ Ankie (maar ook de collega’s) eerlijk zijn. Of in ieder geval recht-door-zee. “Dan heb je een op zich goed gesprek met de klant, ik heb het één en ander geschetst maar de klant wil toch iets wezenlijks anders. Prima. Een keuken moet ook kunnen groeien. Vaak komen wij met opstellingen waar de klant nog niet aan had gedacht. Mijn medewerkers en ik zijn er daarbij van overtuigd dat wij ook echt achter onze eigen ideeën moeten staan. Anders kun je niet verkopen.”

Op de vraag of deze aparte  -wellicht inderdaad unieke?- warme stijl dan ook een specifieke klantengroep aantrekt, is Ankie helder met haar antwoord. “Het valt ons op dat de meeste van onze klanten zelf ook ondernemers zijn. Ik denk dat die precies begrijpen wat wij bedoelen en waar wij ons op richten. En, ik denk dat ik ook weet waarom ze niet naar de andere grotere keukenspeciaalzaken of ketens gaan. Ze prikken namelijk door de vele gekleurde aanbiedingen-ballonnen en schreeuwerige advertenties heen. Die zie je bij ons dus niet. Dat zou ook afbreuk doen aan de sfeer die we willen creëren in onze showroom. In je living hang je toch ook geen gekleurde advertenties op?”

De details maken het verschil.

Waardering

Ankie moet lachen als ze aan een verrassend compliment denkt dat een klein meisje, van een jaar of zeven, ooit gaf. “Zij liep met haar moeder door onze showroom en ik hoorde het meisje zeggen: ‘Mama, wonen die mensen hier?’ Nou, een betere waardering kun je niet krijgen. Onze showroom voelt dus als
een woonkamer.”

Als je Ankie vraagt om drie tips voor keukenspeciaalzaken die het (ook) eens écht anders willen gaan doen zegt ze: “De keuken moet staan zoals de mensen ‘m thuis zouden willen zien. Ten tweede: weg met die schreeuwerige advertenties en tot slot: maak heldere keuzes ten aanzien van je assortiment, ten minste: als je geloofwaardig wilt zijn.”

Ankie tot slot: “Uiteraard vragen wij bij de afronding van een advies- of verkoopgesprek altijd aan de klant: ‘Is dit wat u verwacht had?’. Als de klant dan antwoordt met ‘Nee, het is wat ik gedroomd had’, dan wéét ik dat we onze boodschap goed hebben overgebracht én de juiste klant aan tafel hadden! En, dat we verwachtingen overtroffen. Hoe dat lukte? Wel… ons verhaal is puur.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.