Platform over design en techniek in de keukenbranche
Kan de altijd enthousiaste keukenshowroomverkoper het binnenkort schudden?
De consument wordt ontwerper. De consument is voor eeuwig en altijd aan zet.

Kan de altijd enthousiaste keukenshowroomverkoper het binnenkort schudden?

Food For Thought

Ik weet niet hoe u het ervaart, maar in de laatste maanden gaan de technologische ontwikkelingen sneller dan snel. Het is niet meer bij te houden. Daarbij refereer ik bijvoorbeeld aan spectaculaire ontwikkelingen op het gebied van AI, Artificial Intelligence. Niet alleen ChatGPT is – zelfs met z’n huidige nog aanwezige oneffenheden – al verdomd interessant en praktischer dan Google, maar ook een AI-programma als Midjourney, hoewel ook nog niet perfect, houdt de gemoederen bezig.

Deze afbeelding is met AI gegenereerd. Simpelweg op basis van de wensen van een consument. Mooie keuken, toch?

Waarom ik dit hier ter sprake breng? Nou, deze AI-ontwikkelingen gaan onwaarschijnlijk veel effect hebben op het werk van de keukenshowroomverkoper. En uiteindelijk ook op de rest van de keten. Zeker een programma als Midjourney – maar er zijn intussen al vergelijkbare varianten van deze AI-software – zal het werk van de altijd enthousiaste keukenshowroomverkoper per definitie veranderen. In andere woorden: dit is het einde van de showroomgesprekjes zoals we die altijd al kenden.

Goed, als u op dit moment geen flauw benul heeft wat ‘Midjourney’ is, moet u zéker doorlezen (u loopt namelijk gigantisch achter!). Maar ook degenen die het wel weten, raad ik aan alert te blijven. Want… de consument ontdekt dit alles intussen ook!

Hoe het werkt

Ik leg u kort uit wat een AI-programma als ‘Midjourney’ doet. Nadat u een account hebt aangemaakt en via het chatprogramma
Discord in ‘Midjourney’ zit, kunt u zelf afbeeldingen genereren. U geeft letterlijk een commando om een plaatje of foto te maken van… alles wat u maar wilt. Leuk om in eerste instantie eens mee te spelen: “Creëer een foto van een marathonloper die hijgend en zwetend over de finish bij de marathon van New York komt, toegejuicht door een enthousiast publiek.” En ja, binnen enkele seconden ontvangt u dan een foto of afbeelding. Bijna niet van echt te onderscheiden. Letterlijk op basis van de commando’s die u hebt ingegeven, is er een ‘foto’ gemaakt die niet in het echte leven bestaat maar wel levensecht is. Ongelooflijk. En zo gaat ook de keukenbranche veranderen.

Van top-down naar bottom-up

Nu vindt alles – bijvoorbeeld tijdens de gesprekjes in de showroom – nog top-down plaats. De altijd goedlachse, vrolijke, ambitieuze en enthousiaste showroomverkoper laat graag zien wat er te koop is, geeft advies, combineert wat mogelijkheden en hoopt met zijn persoonlijke charme de zich oriënterende consument te overtuigen. Wat vaak lukt.

Ook dit is een AI-plaatje. Deze consument heeft waarschijnlijk een oude boerderij en wil op die manier ook zijn keuken ingericht zien.

Maar wát gebeurt er als de consument zelf ook een Midjourney-account aanmaakt? Wel… dan gaat de (keuken)wereld veranderen. Ontwerpen wordt dan een kwestie van configureren 5.0. Bottom-up dus! Want, de consument wil zijn droomkeuken. Dromen zijn geen bedrog meer want het is voor de consument dan simpelweg een kwestie van het invoeren van al zijn wensen in Midjourney. Binnen een paar seconden na de laatste is dan een afbeelding gegenereerd die de gewenste droomkeuken afbeeldt. Met alles er op en er aan. Precies zoals de consument het wil. Zonder beperkingen. Hoe gekker hoe mooier. Niks is onmogelijk. De consument print het fotootje uit en zal dan heel simpel tegen de showroomverkoper zeggen: “Dit is de keuken die ik wil. Regel het maar.”

Of de showroomverkoper dan nog steeds goedlachs, vrolijk, ambitieus en enthousiast is, weet ik niet. Ik ben geen psycholoog of gedragsdeskundige maar de effecten laten zich raden: het vak van showroomverkoper zal veranderen want als showroomverkoper A zegt dat de AI-gegenereerde droomkeuken niet mogelijk is, dan zal er altijd een showroomverkoper B, C of D zijn, die zegt dat het wel kan. En die gaat het regelen.

De consument aan zet

Mooie ontwikkelingen dus. De consument komt aan zet. Meer dan ooit. De wereld wordt dus écht een beetje mooier want al die consumenten die voorheen braaf moesten luisteren naar wat wel en niet mogelijk was, komen nu zelf met hun ideeën. De conclusie? De keukenpartij die de gegenereerde ideeën uiteindelijk kan uitvoeren, gaat winnen

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?