Platform over design en techniek in de keukenbranche
Maak meer bewuste(re) keuzes
René Lensen Salesmanager Kitchen Retail bij Electrolux Home Products

Maak meer bewuste(re) keuzes

René Lensen – Salesmanager Kitchen Retail bij Electrolux Home Products

Als mens maak je de hele dag door keuzes. Misschien wel tienduizenden per dag, waarvan sommige kleine en andere grote gevolgen hebben. Maar hoeveel bewuste keuzes maken we eigenlijk? Ik koos er in elk geval heel bewust voor om ja te zeggen tegen De Pen in deze editie.

De meeste keuzes worden onbewust en in een split-second gemaakt. En dat is maar goed ook want het kan niet de bedoeling zijn om over alles lang na te moeten denken. Deze keuzes worden grotendeels gestuurd door onbewuste processen en patronen. Slechts een klein deel van de keuzes die we maken, nemen we bewust en met een gevoel van verantwoordelijkheid. En precies daar zit de uitdaging: hoe kunnen we dat deel vergroten? Want als we kijken naar hét grote vraagstuk van deze tijd: ‘hoe kunnen we de wereld beter achterlaten voor de volgende generaties?’, dan moeten we daar met z’n allen aan werken. En dus duurzamere gewoontes integreren in ons dagelijkse leven. Zowel bewust als onbewust.

Bewustwording

In de bijna twintig jaar dat ik actief ben in de keukenretail, merk ik dat de consumentenfocus nog altijd ligt op gebruiksgemak en gebruikssnelheid. Want dát bepaalt de ultieme gebruikerservaring van zaken als keukenapparatuur. En natuurlijk, we weten allemaal wel dat we gezonder moeten eten… maar nog altijd kiepen we eerder een pizza in de oven dan dat we in diezelfde 20 minuten tijd groente, vis en aardappelen stomen waarmee een smakelijke én gezonde maaltijd op tafel verschijnt. Ik zie het dan ook als de taak van de keukenbranche om -naast de technische aspecten van de keukenapparatuur- ook te vertellen wat de voordelen zijn die de apparaten kunnen bieden. En dan bedoel ik niet alleen het inzichtelijk maken van het energiegebruik ervan (overigens ook een belangrijke voor de eindgebruiker), maar met name dat zoiets als koken met stoom niet alleen een gezonde, maar ook smakelijke keuze is. We willen tenslotte dat gezond en duurzaam eten de voorkeurskeuze wordt en dat draait -als je het mij vraagt- voor een groot deel om een stuk bewustwording.

Onbewust sturen

Zoals elke mindset verandering is ook dit een behoorlijke uitdaging die veel discipline vergt. Maar dat is het mooie aan onze branche: we kunnen onze omgeving zo inrichten dat je bijna vanzelf een bepaalde optie kiest. Nieuwe innovatieve technieken maken het tegenwoordig mogelijk om ook onbewust te sturen in het maken van de duurzamere keuze. Denk aan wasmachines die standaard het 30-graden-programma tonen en je daar bewust van af moet wijken wanneer je je was op een hogere tempartuur wilt wassen. Of een vaatwasser die de milieu-impact weergeeft bij de keuze van je programma. Elke productgroep heeft zo zijn facetten waarmee de consument aangezet wordt tot het maken van duurzamere keuzes. Op die manier kunnen we eindgebruikers dus een handje helpen. Daar ligt dus voor ons als producenten in de keukenbranche een mooie taak. Maar nog mooier is het als dát straks meer vanzelf gaat bij de eindgebruikers. Want bewuste keuzes maken, maakt zoveel uit! En als je niet weet wat je moet kiezen, maak daar dan een bewuste keuze van, zou ik zeggen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.