Op bezoek Bij De Keukenkenner
Een eigen showroom heeft hij niet. Of… toch wel? Het is maar welke definitie je geeft aan het begrip ‘showroom’. De 32-jarige Paulo van Bezooijen uit IJsselmuiden lijkt in Nederland steeds bekender te worden als ‘De Keukenkenner’. Met een showroom op wielen. Of, noem het een ‘rijdende showroom’. De consument die overweegt om te investeren in een nieuwe keuken hoeft dus niet meer de deur uit. De showroom staat gewoon voor de deur. Met een scherp adviserende Paulo erbij.
“Eigenlijk is het idee een paar jaar geleden uit een ‘samenloop van omstandigheden’ ontstaan”, zegt de zichtbaar bevlogen Paulo, die in diverse functies in de keukenbranche werkzaam is geweest en daardoor veel kennis over keukens en koken heeft opgedaan. “Sowieso ben ik niet iemand die 40 uur per week in een showroom zit te wachten totdat er een keer een klant binnenkomt. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat je als keukenverkoper veel beter ter plekke bij de mensen thuis het gesprek kunt voeren. Het wordt persoonlijker en niet onbelangrijk: ik zie dan letterlijk de setting bij de mensen thuis. Hoe is de gezinssamenstelling, hoe kookt de klant, zijn er bouwkundige aandachtspunten. De kwaliteit van het advies gaat hierdoor meteen omhoog. En de consument ziet in zijn eigen huis ook veel beter de kleuren in de sfeer die er al is. Het gaat leven.”
Als Paulo bij de consument thuis zit, dan wordt vanzelfsprekend wel de laptop meteen opengeklapt. “Want na een gesprek ga ik het ter plekke visualiseren in 3D. Tijdens dat visualiseren komen ook nog veel andere praktische vragen op. De vragen die ik stel gaan ver, misschien verder dan gemiddeld. Bijvoorbeeld: welke pannen gebruikt de klant? Welk type oven past het beste? We gaan niet voor de makkelijkste, maar wel voor de beste oplossing. Aan tafel bij de consument, in hun eigen omgeving, kom je tot veel betere ideeën.”
Dat dan op een gegeven moment de ‘mobiele showroom’ die voor de deur staat geparkeerd, ook nog wordt bezocht, moge duidelijk zijn. “In de bus kunnen we ontzettend veel laten zien. Ik heb praktisch alle kleuren werkbladen. We zijn soms zo een uur verder als we de wagen zijn ingestapt. Paulo erkent wel dat hij geen keukenapparatuur kan laten zien. “Die staan niet in mijn wagen opgesteld maar het is voor de consumenten geen dealbreaker, zo is mijn ervaring tot nu toe.” Mensen vinden het ook echt leuk om op een ontspannen manier een keuze te gaan maken. Men staat droog en de ruimte is, indien nodig, verwarmd.”
Volgens Paulo is deze manier van werken zeer laagdrempelig. “Er is veel gemak voor de consument, bijvoorbeeld als ze kinderen hebben. Daar hoeven ze geen oppas voor te regelen.” Ook in de bereikbaarheid wil hij onderscheidend zijn. Klanten kunnen de Keukenkenner ook ‘s avonds bereiken via mail, telefoon of Whatsapp.
Als Paulo wordt gevraagd welk ‘type’ klant geïnteresseerd is in deze wijze van werken, dan ziet hij dat het vooral jonge mensen met drukke banen zijn of die in de spits van hun leven verkeren. “Vaak gaat het dan om consumenten die een keuken zoeken in het middensegment met een budget van ongeveer 10.000 tot 25.000 euro. Ook werk ik samen met interieurontwerpers die graag hun creatieve ideeën ondersteunen met betrouwbaar keukenadvies voor hun klant.”
Hoe ‘De Keukenkenner’ over 5 jaar in de markt staat? Paulo moet lachen. “Ik heb daar wel een idee over. De eerste jaren wil ik vooral een goede naam opbouwen en zorgen dat alles organisatorisch soepel loopt en daarna hoop ik ruimte te hebben om mijn ideeën tot uiting te laten komen. Ik heb dus alle vertrouwen in de komende jaren.”