In 2007 startte ondernemer Rik Dieteren in Roermond met ontruimingen dat al snel gevolgd werd door opslag en verhuizingen. Een flinke groei volgde, ook qua personeel. Intussen is Rik Dieteren Woningontruiming en Verhuizingen als Erkend Verhuizer een gevestigde naam in Roermond en verre omstreken. Het bedrijf heeft een goede reputatie. Betrouwbaarheid is het credo én dat werd én is goed door de markt opgepakt in de afgelopen jaren. In 2020 – mede ook ingegeven door de covid-periode – werd de volgende ondernemende stap gezet: de eerste en einge Afval Ophaal Dienst (AOD) in Nederland was een feit.
“Wat we doen is eigenlijk heel simpel”, zegt Rik. “Wij bieden afvalverwijdering aan zowel voor particulieren thuis als voor bedrijven. Wij verzorgen het til- en sjouwwerk, voeren alles netjes af en leveren ook nog eens bezemschoon op. Wij vervoeren dan aansluitend al het verzamelde afval naar de afvalverwerker waar een grondige sortering plaatsvindt.”
Het maken van een afspraak is heel eenvoudig, legt Rik uit. “Dat kan telefonisch of online via de website. Wordt de afspraak vóór 11 uur ’s ochtends ingepland, dan kunnen we het bijna altijd op dezelfde dag ophalen. Bij het maken van een afspraak maakt de klant in eerste instantie zélf een inschatting van het aantal kubieke meter afval. Natuurlijk weet ik dat het inschatten niet altijd even makkelijk is: daarom staat de definitieve prijs pas vast wanneer onze medewerkers het weg te voeren afval ter plekke zien. Onze medewerkers hebben daar een goed inzicht in zodat onze klanten dus ook nooit te veel hoeven afrekenen. Zakelijke klanten betalen achteraf middels een factuur.”
Intussen verovert AOD gestaag zijn plekje in de keukenbranche. “Wij bieden monteurs professionele ondersteuning: we helpen ze bij het opruimen en afvoeren van gedemonteerde keukens. Dit zorgt voor een schone werkomgeving waardoor monteurs efficiënter en sneller kunnen werken. We verwijderen en transporteren de gedemonteerde keukens naar een opstelplaats of recyclingfaciliteit. Tevens nemen we witgoed mee. Dat is trouwens één van de zaken waarin we ons wezenlijk onderscheiden van andere afvalophalers. De monteur – en ook de eindklant – heeft er dus geen enkel omkijken meer naar.”
Rik voegt hier aan toe: “Het laten afvoeren van bedrijfsafval is sowieso goedkoper dan het huren van een container. En, waar laat je die container? Zet je die gewoon voor de deur? Bovendien betaalt men bij ons voor de daadwerkelijke hoeveelheid afval in plaats van een containermaat.”
Hoewel de naam ‘Afval Ophaal Dienst’ doet vermoeden dat alles – wat AOD ophaalt – ook daadwerkelijk ‘afval’ is, blijkt dat het meeste afval vaak nog gewoon bruikbaar is. “Daarom zetten we ons in om deze goederen aan te bieden bij diverse partijen die ze opnieuw kunnen gebruiken, zoals kringloopwinkels, kledingbanken en goede doelen. En pas als laatste redmiddel; afvalverwerkers. Het is ons doel om op het juiste moment de juiste partij te vinden die de goederen kan hergebruiken. En dat lukt bijna altijd, want we hebben een groot netwerk van partijen waar we terecht kunnen. Het is onze bijdrage aan een duurzamere samenleving: immers, we verminderen de vraag naar nieuwe productie, we vermijden onnodige verspilling van waardevolle hulpbronnen en we helpen gemeenschappen die baat hebben bij het hergebruik. Anders gezegd: we gaan voor een positieve impact voor het milieu!”
Rik tot slot: “Waar het in essentie om gaat, is dat wij de leef- en werkomgeving van onze klanten, ook in de keukenbranche, gewoon aangenamer willen maken. Iedereen is uiteindelijk veel productiever in een opgeruimde omgeving. Tijd is bovendien geld! Maar bovenal geldt het aloude credo: opgeruimd staat netjes!”