Platform over design en techniek in de keukenbranche
“Opnieuw een recordomzet”
De Raad van Bestuur van de MHK Group.

“Opnieuw een recordomzet”

In aanloop naar het internationaal MHK-congres begin juni stelde de MHK Group haar jaarrapport van 2022 voor met daarin positieve cijfers voor de totale groep. Tegelijkertijd komt de MHK Group met een baanbrekend programma om het tekort aan vakkrachten te counteren en presenteert het de nieuwe MHK Europe Academy.

Niemand die het bij de jaarwisseling kon voorspellen, maar 2022 is een uitdagend jaar geworden. Naast de impact die de corona­pandemie nog steeds had, kwam er de inval van Rusland in Oekraïne die de heersende omstandigheden alleen nog maar verscherpte. Stijgende prijzen voor energie en voedsel en ook een stijgende inflatie. Consumenten en bedrijven hielden de hand op de knip en dat zorgde voor nieuwe uitdagingen voor de MHK Group en haar leden. “Door onze slagvaardigheid, innovatiekracht en toekomstgerichte planning bleven we echter voortbouwen op de positieve resultaten van 2021 en groeiden we dus ook in 2022”, hoorden we tijdens de persvoorstelling. “Zo genereerden de 3.877 aangesloten bedrijven,
244 meer dan in 2021, een omzet van net geen 10 miljard euro. Een groei van 9,1%.”

Op 1 april dit jaar nam Volker Klodwig de functie van CEO over van Werner Heilos.

Binnen- en buitenland

Zowel Duitsland als de exportlanden lieten groeicijfers optekenen, al valt meteen op dat de grootste groei in de exportlanden valt te noteren (5,5% voor Duitsland tegenover 16,4% voor Nederland, België, Frankrijk, Groot-Brittannië, Oostenrijk, Zwitserland en Spanje). “De groei is voornamelijk het gevolg van het toegenomen aantal MHK-leden”, gaf Werner Heilos -ondertussen ex-CEO van de MHK Group- mee tijdens de jaarlijkse persconferentie. “In totaal kwamen er 208 Duitse en 36 buitenlandse keukenhandelaren bij.” Deze positieve resultaten resulteerden in een recordbedrag dat door de MHK Group werd uitgekeerd aan deze aangesloten leden.

Stijgende verkoopprijzen

Werner Heilos: “Tot de zomer van 2022 zagen we een daling van de vraag naar nieuwe keukens. De stijgende energiekosten zorgden voor onzekerheid bij de consumenten. Ook konden we weer genieten van de vrijheid van het reizen na de strengere coronajaren. Het tweede deel van het jaar herstelde de vraag zich en topte op een mooi niveau af, dit dankzij de innovatieve producten van onze partners én onze eigen merken.” De gemiddelde verkoopprijs bij de MHK-leden steeg met 16% en ook bij Reddy ging de gemiddelde verkoopprijs erop vooruit, met zelfs 19,9%. “Deze stijging komt door de betere apparatuur in de keukens, maar vooral door de hogere energie- en materiaalkosten die door de fabrikanten werden doorgerekend aan de retailers”, verklaart Werner Heilos. “Deze last kon de middelgrote vakhandel niet dragen en een doorrekening moest volgen.”

Inzetten op scholing

Tegelijkertijd met de presentatie van de jaarcijfers komt de MHK Group met twee nieuwe initiatieven om geschikt personeel te vinden én bij te scholen indien nodig of gewenst. “De MHK Europe Academy biedt een divers cursusaanbod aan om onze partners in de detailhandel en hun medewerkers verder op te leiden”, aldus Dr. Olaf Hoppelshäuser, lid van de Raad van Bestuur. “Het aanbod varieert van seminars voor managers tot junior medewerkers, van adviseurs tot monteurs. Onze partners ontvingen de oprichten van de academie en het cursusaanbod zeer goed. In slechts enkele weken was het helemaal volgeboekt.”

Ook de blijvende steun aan de meubelschool in Keulen stond in the picture. “We willen het tekort aan geschoolde arbeidskrachten tegengaan en onderstrepen op die manier onze toonaangevende positie in de branche”, besluit Werner Heilos.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.