Het is eigenlijk een kwestie van slim ondernemerschap, goed luisteren naar de klanten/eindgebruikers en begrijpen wat de keuken anno 2022 in het dagelijkse leven werkelijk betekent. Vraag het maar aan Marcel Bok, founder en directeur/eigenaar van Bokmerk. Eind vorig jaar sloot hij een verrassende samenwerking met JUNG Nederland. De reden? Het op de markt brengen van schakelapparatuur voor de keuken. Maar wel in de kleur van de achterwanden.
Tja, het idee lijkt zo simpel. Waarom heeft nooit eerder iemand iets dergelijks bedacht? Dat zal altijd een vraag blijven, maar het feit is dus wel dat Bokmerk de markt gaat verrassen. “Als wij op locatie – in opdracht van de keukenzaak – aan het inmeten waren, dan heb je natuurlijk altijd een gesprekje met de eindklant”, vertelt Marcel. “En het viel ons op dat aan ons steeds vaker de vraag werd gesteld of we wandcontactdozen en schakelknoppen konden leveren in de kleur van de achterwand.”
Marcel is een blij man. Want… “Nu kan het! Door onze samenwerking met JUNG Nederland (fabrikant van schakelaars) hebben we de kleuren achterwanden in ons assortiment opgenomen, die overeenkomen met de kleuren van de gekleurde wandcontactdozen van JUNG. De keuken wordt meer dan ooit één geheel.”
Het kleurenspel is voor Marcel en zijn collega’s overigens geen onbekende wereld. Eerder introduceerde hij al de Soft Colours voor de achterwanden. “En dat was een succes. Daarom heb ik ook het gevoel dat deze nieuwe innovatie ook goed zal gaan lopen. De eerste reacties zijn in ieder geval positief en medio mei sturen we al onze klanten in Nederland – de keukenspeciaalzaken – stalen van de vijf nieuwe kleuren.”
Deze vijf kleuren kregen de volgende namen: ‘Clay Gray’, ‘Sunset Orange’, ‘Green Valley’, Summer Sky’ en ‘Stone Gray’. “Het effect is bijzonder”, zegt Marcel. “Iedereen zal het ervaren als iets unieks. De behoefte in de markt is er maar ik ben er van overtuigd dat mensen, die nog nooit eerder hebben gedacht aan het inbouwen van een wandcontactdoos of schakelknop in dezelfde kleur als de achterwand, ook plots zullen denken: ‘Hé, dat is wat voor ons!’.”
Juist omdat de keuken een groter onderdeel is geworden van het dagelijkse leven in de eigen woning en zelfs een ontmoetingsplek werd na een dag hard werken, is Marcel er van overtuigd dat een strakke achterwand waarbij The Finishing Touch nu echt naar het hoogste niveau is gebracht, de benodigde rust en regelmaat brengt. Alles klopt nu. We kijken uit naar de komende weken en maanden. We gaan de markt volop inspireren!”
Over Bokmerk
In 2010 vond Marcel Bok een gat in de markt, nadat hij toevallig ervaring had opgedaan met staal- en aluminiumcoating voor industriële toepassingen: “Ik bedacht dat duurzaam aluminium met een beschermde coating ook een uitkomst zou zijn voor thuis. Het materiaal leent zich uitstekend voor vochtige omgevingen, zoals een keuken is.” Inmiddels verkoopt Bokmerk haar achterwanden via 700 keukenspeciaalzaken en prijkt er een Bokmerk achterwand in ruim 66.000 huishoudens in Nederland.”