Platform over design en techniek in de keukenbranche
Succesvol blijven in tijden van verandering
Hans Strothoff.

Succesvol blijven in tijden van verandering

Elk jaar organiseert MHK een jaarvergadering waarop alle partners uitgenodigd worden. Deze jaarvergaderingen zijn ideale ontmoetingsplaatsen tussen alle partners van de aankoopgroepering. De eerste keer werd verzamelen geblazen in 1999 in Hotel President in het centrum van Brussel. Dit jaar was Hotel Tangla, ook in Brussel, de locatie voor de 21e editie van de jaarvergadering.

Het gerenoveerde Tangla Hotel kleurde volledig rood, MHK-rood. Van zondag 2 juni tot en met dinsdag 4 juni streken de aankoopgroepering en haar partners er immers neer. De jaarvergadering, een traditioneel ontmoetingsmoment, wordt bij de bezoekers naar waarde geschat. Elke editie opnieuw vallen de hoge bezoekersaantallen, de interessante sprekers en de (in)formele gesprekken op. Ronny Thyssen, zaakvoerder van MHK Belgium, was gastheer.

foto-2-mhk-kopieren

Tom Palmaerts.

 

Toerist in eigen land

MHK stelde een gevarieerd, meerdaags programma op, waarop partners en genodigden vrijuit konden intekenen. Wie wenste kon in het hotel blijven overnachten om zo ten volle de opportuniteiten van zowel het programma als de gesprekken te benutten. Zo konden de gasten op zondag 2 juni in de namiddag genieten van een toeristisch programma doorheen Brussel, de hoofdstad van België en van Europa. Eén van de gekende toeristische trekpleisters, gebouwd voor de Wereldtentoonstelling in Brussel in 1958, werd bezocht. De gasten genoten van een bezoek aan het Atomium en een rondrit door Brussel onder een deugddoend lentezonnetje.

foto-3-mhk-kopieren

Karel Van Eetvelt.

 

Aan het werk

Maandag 3 juni, het zwaartepunt van de jaarvergadering. Waar de voormiddag volledig in het teken stond van ontmoetingen tussen handel en industrie, opende Ronny Thyssen, zaakvoerder van MHK Belgium, in de namiddag officieel de algemene vergadering. Hij bedankte allereerst alle contractleveranciers en handelspartners voor de samenwerking waardoor MHK Belgium kan terugblikken op een succesvol 2018. “En dat in tijden van verandering”, aldus Thyssen. “Een geconnecteerde wereld biedt overduidelijk voordelen, maar boezemt jammer genoeg bij vele mensen ook angst in. Ook de Brexit, de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten en de ongetwijfeld moeilijke regeringsonderhandelingen in ons land zorgen voor de nodige onrust. Experten verwachten dat de economische groei zal vertragen. Maar geen reden tot paniek: de verkoop van woningen en appartementen stijgt, althans in Vlaanderen. En de digitalisering heeft steeds meer impact op hoe we denken, wonen, werken, … Sociale netwerken vormen een bron van informatie en inspiratie. Toch verliezen consumenten de traditionele winkel niet uit het oog, al verwachten ze daar te genieten van een totaalervaring. De aankoop gebeurt, zeker in de keukensector, offline. In een winkel dus. Met de Oculus Rift 3D-bril bij Carat en met de ontwikkeling van de Easy Room app, weldra beschikbaar, spelen we voluit in op deze wensen.”

foto-4-mhk-kopieren

Het uitgelezen moment voor (in)formele gespreken.

 

Omarm de digitalisering

Trendwatcher Tom Palmaerts en Karel Van Eetvelt, CEO van Febelfin, ontcijferden elk op hun manier enkele hete hangijzers rond retail en ondernemen. Zo ziet Palmaerts een uitdaging in de verschillende generaties en hoe er mee om te gaan, als werknemers, als collega’s en als klanten. Ook de opkomst van technologische snufjes en de manier waarop iedereen erop reageert vertoont duidelijke verschillen tussen generaties. “En toch zal het fysiek samenkomen belangrijker en belangrijker worden”, geeft Palmaerts aan. “Alleen inzetten op technologie is uit den boze. Investeer in mensen! De beste mensen, los van leeftijd, cultuur, locatie en andere parameters. Klanten willen, zeker als het gaat om een wezenlijke investering als de aankoop van een nieuwe keuken, een totaalbeleving. En de juiste mensen

kunnen die geven.”

Karel Van Eetvelt is vandaag CEO van Febelfin maar was jarenlang gedelegeerd bestuurder van Unizo. “Ondernemen wordt beïnvloed door verschillende veranderingen in de samenleving”, aldus Van Eetvelt. “Consumentengedrag, technologieën, noem maar op. Een ondernemer alleen kan dat niet bolwerken. Samenwerken is het antwoord. Collectief sta je sterker dan alleen. Ondernemen is ook nadenken. ‘Adapt or die’ ofwel ‘Pas je aan of sterf’. Dat is jammer genoeg de economische realiteit. In België wonen ongeveer 11 miljoen mensen. Alle 11 miljoen hebben dromen die ze willen zien uitkomen. Als je die (gedeeltelijk) kan realiseren, dan komen ze naar jou.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.