Platform over design en techniek in de keukenbranche
Telkens anders, steeds uniek
Een statement in het zwart, keukentrendkleur bij uitstek, met Eternal Noir van Silestone.

Telkens anders, steeds uniek

En dan gaat het niet alleen over het unieke uiterlijk en karakter van de steen, ook de specifieke eigenschappen bepalen mee de keuze voor natuurlijk materiaal.

Tekst Tom Rampelbergh   Beeld Cosentino Silestone, Louis Culot, Granidesign Culot, Beltrami

Cliché: keukens zijn nooit hetzelfde. Gelukkig maar, we zouden anders in een saaie wereld leven. Gevolg van dit cliché is dat ook het werkblad altijd anders is. De lengte en breedte kunnen variëren, net als de plaats waar de spoelbak, de kraan, het kookvuur en andere toestellen zich bevinden. Voegen we nog meer keuzemogelijkheden toe, dan gaat het over het materiaal waaruit het werkblad wordt vervaardigd, elk met eigen specifieke kenmerken. Ondanks de talrijke alternatieven die de laatste jaren op de markt kwamen, is en blijft natuursteen populair. De drang naar authenticiteit en uniek design doet de vraag naar natuursteen zelfs toenemen.

We vroegen aan 100 Vlamingen

We keren even terug in de tv-geschiedenis, meer bepaald naar de beginjaren van de Vlaamse commerciële televisiezender VTM en het televisieprogramma Familieraad. Tussen 1990 en 1994 presenteerde Koen Wauters dit programma waarin het de bedoeling was te raden wat de meest voorkomende antwoorden waren op vragen over alledaagse dingen. Wauters begon steevast de vraag met: “We vroegen aan 100 Vlamingen…”. Vertalen we dit even naar natuursteen en de vraag zou kunnen zijn: “We vroegen aan 100 Vlamingen: waaraan denk jij als wij natuursteen zeggen?” We zijn er van overtuigd dat het topantwoord, het antwoord dat de meeste mensen zouden geven, authenticiteit zou zijn. Natuursteen is steeds anders, steeds uniek. Het is nu eenmaal een product van de natuur en dat is nooit hetzelfde. En laat dat een van de troeven zijn waardoor vele mensen teruggrijpen naar natuursteen. Extravagante kleuren, een opvallend nervenpatroon, een krachtig lijnenspel: het motto lijkt wel ‘kijk naar mij’.

Alternatieven

Misschien een ietwat rare kronkel maar de populariteit van natuursteen, althans van het uiterlijk ervan, kan je mooi afleiden uit de opkomst van alternatieve materialen. Mensen die hiervoor kiezen, gaan dan meer voor onderhoudsgemak en vlekbestendigheid en verkiezen dit boven het authentieke en unieke karakter van marmer en andere natuursteen. Deze alternatieven danken hun populari­teit
aan hun praktische eigenschappen, maar ook aan de zeer geloofwaardige natuur­steenimitaties. Helemaal mee met de laatste woontrends. De look van natuursteen, de eigenschappen van een ander materiaal. Maar terug naar ‘echte’ natuursteen.

Deze keuken lijkt te schreeuwen: “Kijk naar mij.” (Foto: Beltrami, Valerie Clarysse)

Trots tonen

In de laatste editie van 2019 nam Herwig Callewier, voorzitter van Febenat, het woord in onze rubriek De Pen. Als voor­zitter van de Benelux Federatie van Natuursteen­groothandelaars ziet hij zowel de populariteit van natuursteen als de opkomst van imitatieproducten gebeuren. Zijn boodschap toen, en ongetwijfeld nu nog steeds, is: “Er gaat niks boven natuursteen.” Hij doet tegelijkertijd een warme oproep om met trots de mooiste referenties te tonen aan de buitenwereld. Mooie beelden zeggen sowieso meer dan heel veel woorden, vandaar de tip van Callewier.

“Wij leveren een echt natuurproduct, ont­gonnen met respect voor de natuur en de omgeving”, benadrukt Callewier. “Natuur­steen past perfect in het duurzaam verhaal dat ook voor de bouwsector steeds belangrijker wordt.” En zo voegt Callewier een hot topic, niet alleen in de bouwsector maar in het algemeen, toe aan zijn pleidooi voor het gebruik van natuursteen. En laat de mooie beelden maar komen! 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.