Platform over design en techniek in de keukenbranche
Nieuws

Vooruitstrevende innovatie brengt prikkelende inspiratie naar de keuken

Tekst | Jerry Helmers

Beeld | Samsung

21 december 2021 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Een toenemend aantal keukenspeciaalzaken in Nederland maakte al de keuze om de relatief nieuwe apparatuur van Samsung Electronics in het assortiment op te nemen. Tevens zien we dat designers, en (binnenhuis-)architecten ook de ovens, vaatwassers, kookplaten, afzuigkappen en koel- en ijskasten van het gereputeerde wereldwijde merk adopteren. Gereputeerd omdat innovatie bij de tech-gigant altijd al hoog op de agenda stond. En, omdat de andere producten – zoals bijvoorbeeld mobiele telefonie – een goede naam hebben.

Maxime Parein: ‘Het oog wil ook wat. Maar… het spannende zit vooral ook aan de binnenkant.’

Aan het woord is Maxime Parein, Head of Marketing Home Appliances Benelux bij Samsung Electronics. “Ja, we zijn relatief nieuw in keukenland”, zegt Maxime meteen. “We zitten nu dan ook vooral in een fase dat we graag vertellen dat we bestaan maar dat we tevens expertise uit onze andere vak- en marktgebieden meenemen om een nieuwe dimensie te creëren op de keukenmarkt! Wij ontwikkelen een nieuwe kijk op koken. We brengen prikkelende inspiratie naar de keuken.”

Maxime legt uit: “Vanzelfsprekend gaan we altijd voor een goed design. Immers, het oog wil ook wat. Maar het spannende zit zeker ook aan de binnenkant. Een voorbeeld: bij onze oven – de Dual Cook – zit een thermische plaat in het midden waardoor je de oven feitelijk kunt splitsen in twee helften. Op elke helft kun je dan op verschillende (!) temperaturen iets bereiden. Ook de stoomoven is enorm in opkomst. Niet alleen omdat mensen gezonder willen eten, maar als je tegelijkertijd een lekkere taart wilt bakken, dan hoeven het stoomkoken en het bakken van de taart elkaar niet in de weg te zitten. Die kunnen gelijktijdig worden bereid! Noem het verstandig timemanagement!”  

De keuken is tegenwoordig The Place To Be. Daar gebeurt het allemaal.

Met wifi maak je bovendien eenvoudig de koppeling met je smartphone. “Zo kun je instellen dat je notificaties ontvangt als bijvoorbeeld de volgende stap in het bereidingsproces moet worden ingezet. Of, als je maaltijd klaar is. Voor de hobby-kookfanaat is dit ideaal. Je kunt enerzijds zelf van alles en nog wat blijven proberen, maar je wordt ook geholpen door de techniek.”

Maxime legt uit dat alle innovatie is gebaseerd op uitgebreid consumentenonderzoek en op eigen Research & Development. Zo investeert Samsung gemiddeld 40 miljoen dollar per dag in zijn eigen R&D-tak. “Wij vinden dat apparatuur eenvoudig te bedienen moet zijn. Op intuïtie dus. Maar je kunt hier ook beleving aan toevoegen. Zelfs op inductie kookplaten kun je vlammetjes afbeelden.” 

Maxime stipt tevens de combikoelkasten aan. “Flexibiliteit is belangrijk. Als bijvoorbeeld de koelkast vol zit, dan kun je het diepvriesgedeelte in een handomdraai veranderen in een koelruimte. Het leven van de consument maken we aangenamer. En, niet onbelangrijk: wij helpen de showroomverkopers om ook aan de klant een relevant verhaal te vertellen. Daarnaast inspireren we alle designers: die kunnen óók dit verhaal aan hún klanten vertellen.”

Twee in één. De oven van Samsung die de consument gemak én tijdwinst levert.

Als Maxime wordt gevraagd waar Samsung Electronics met haar keukengamma over vijf jaar wil staan, dan is hij vol ambitie. “ De vakhandel en de consument geloven dan onvoorwaardelijk in ons. We zullen één van de grote jongens zijn. Ja. We Are Here To Stay.”

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Freddy Fierens

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Keukenbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht