Platform over design en techniek in de keukenbranche
Waar gaat het in het leven écht om?
GeezerBox wordt steeds bekender in het straatbeeld van Rotterdam. En nu dus ook met aandacht voor eenzame jongeren.

Waar gaat het in het leven écht om?

De techniek staat voor niets. Blader maar eens door deze én vorige edities van Keukenbouw. Als je nu om half zes ’s middags geërgerd in de file staat, dan warm je gewoon vanuit de auto de lasagne thuis op door één druk op de knop in een app op je smartphone, zodat je meteen kunt aanvallen bij thuiskomst. De techniek maakt het ons steeds makkelijker. Bovendien is de lasagne dan precies goed! 

Je verheugen op het gezellig samen zijn met andere jongeren…. Het maakt je leven ‘al dente’!

Oké, smakelijk eten! Geniet ervan

Maar… de vraag die ik in deze terugkerende column opwerp, is of we hier werkelijk gelukkig van worden. Goed, ikzélf ben zeker niet ongevoelig voor de ongekende praktische luxe, die ik bij fabrikanten, ontwikkelaars en innovators in de keukenbranche tegenkom. Eerlijk is eerlijk: ik zou mijn keuken alleen daarom al elk jaar wel willen laten verbouwen om die smeuïge nieuwigheden te kunnen gebruiken. Het is in dit stukje nadenk-proza dan ook vooral een moreel-ethisch vraagstuk dat ik u voorleg: wordt ons collectief en individueel welzijn vergroot door de voortschrijdende techniek en het daardoor ons aangeboden levensgemak?

Ik vraag het me af

Kort geleden werd ik daar op getriggerd. Want, in Rotterdam liep ik tegen een geweldig initiatief aan van de veelbelovende start-up GeezerBox. Nee, ze bouwen geen keukens, ze fabriceren geen apparatuur en ze ontwikkelen geen apps om de lasagne in de oven ‘al dente’ te krijgen.

Deze marktdisrupters onder leiding van de jonge student Okke Everts leveren maaltijdboxen voor studenten. Ze willen het zelf – denk ik – niet horen maar je kunt ze vergelijken met HelloFresh maar dan alleen voor studenten. Ze verkopen verschillende abonnementen. Leuk! Ze worden breed gewaardeerd want een half jaar geleden waren ze ook al genomineerd voor de landelijke verkiezing ‘Start Up van het Jaar’.

In april lanceerde GeezerBox een campagne waarbij aandacht werd gevraagd voor de ongeveer 13% jongeren in Nederland die aangeeft psychisch ongezond te zijn. Het aantal zelfmoorden onder studenten is mede door de lockdown-drama’s gestegen. 

GeezerBox helpt deze jongeren bij het oppakken van hun sociale leven door hen maaltijdboxen aan te bieden waarmee ze weer samen kunnen komen met leeftijds- en lotgenoten. Want… “Het geluk zit ‘m in de kleine dingetjes”. Daarmee doelt de bevlogen CEO op het gewoon gezellig samen kunnen eten. Dus, samen koken, de tafel dekken, afwassen. Socializen dus. Iets wat ooit min of meer normaal was maar onder druk kwam door de dramatische corona-ellende van de afgelopen twee jaar.

En, weet u, beste lezer: studenten en jongeren blijken die ongekende technologische keukenluxe met de daarbij behorende Look-And-Feel-Begeisterung niet nodig te hebben. Het enige waar ze wél behoefte aan hebben is… elkaar! 

Het tempert mijn enthousiasme voor de prachtige technologische innovaties overigens niet, maar het sociaal project van GeezerBox zette me wel met beide benen op de grond. Dus… laten we weliswaar de voortschrijdende techniek in de keukenbouw blijvend omarmen maar zullen we ook alle mensen in Nederland die zich eenzaam voelen, ook wat meer gaan omarmen?

Zodat hun leven ook weer ‘al dente’ wordt.

Jerry Helmers is communicatiespecialist/content-marketeer voor online en offline platforms, waaronder Keukenbouw van Louwers Mediagroep. Verder schreef Jerry tussen 2011 en 2021 271 columns voor De Financiële Telegraaf over ondernemerschap, management en marketing in Nederland.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.