Platform over design en techniek in de keukenbranche
Zelfstandig en toch geruggensteund

Zelfstandig en toch geruggensteund

Veel mensen dromen ervan, maar slechts weinigen durven de stap te zetten. Een eigen zaak oprichten en er een succesverhaal van maken. Veel lef, doorzettingsvermogen en vooral… passie zijn noodzakelijke ingrediënten. Franchising is voor velen misschien een reddingsboei. Een (beginnende) ondernemer beschikt daarbij over de steun van een sterke en gevestigde waarde. 

Bij franchising sluiten een ondernemer (ook de franchisenemer genoemd) en een eigenaar van een handelsnaam (of franchisegever) een overeenkomst. De franchisenemer mag, in ruil voor een afgesproken bedrag (de franchisefee, nvdr) een zaak exploiteren met die handelsnaam. Zo lijkt een zaak op een filiaal van die keten, al zijn er uiteraard wezenlijke verschillen. Het belangrijkste onderscheid: een filiaal van een keten wordt geleid door een personeelslid van die keten, of bij uitbreiding door de keten zelf. Een franchisenemer leidt als zelfstandige zijn eigen zaak.

Do’s and dont’s

Het spreekt voor zich dat in een franchisecontract meer bepalingen worden opgenomen dan enkel en alleen het bedrag dat moet betaald worden om de handelsnaam te mogen gebruiken. Het spreekt eveneens voor zich dat elk franchisecontract afzonderlijk van elkaar wordt besproken, goedgekeurd en ondertekend. Logische puntjes in het contract zijn: de verplichting om alleen de producten van de franchisegever te verkopen, de verplichting het pand in te richten volgens de huisstijl van de franchisegever, de verplichting de voorwaarden van de franchisegever te volgen en de belofte de kwaliteit te garanderen.

Baas in eigen zaak, met steun van de partner

Franchisenemers zijn en blijven zelfstandigen, ze blijven dus hun eigen baas. Ze plukken echter wel de vruchten van het concept. De bekendheid van de handelsnaam en/of het merk is een mooi duwtje in de rug, zeker aangezien de bekendheid nog gesteund en beschermd zal worden door de marketingactiviteiten van de franchisegever. De franchisenemer krijgt bovendien het alleenrecht om de handelsnaam te gebruiken in een bepaald gebied. Dat betekent echter niet dat het meteen van een leien dakje zal lopen, of dat het eventuele succes van de opstart zal blijven duren. Meestal bieden de franchisegevers op regelmatige basis trainingen aan voor het personeel en coachen ze de franchisenemers.

Over alle sectoren heen

Franchising beperkt zich niet tot enkele sectoren, het systeem kan zowat overal ingesteld worden. Denk maar aan de vele supermarktketens (bijvoorbeeld Albert Heijn, Spar, …), fastfoodketens (Burger King, McDonald’s, …) en andere gekende namen als Veritas, Lunch Garden, Heytens en Brico. Ook de keukensector kent zijn voorbeelden. Denk maar aan Grando, waarover je meer leest hierna, maar onder meer ook Kvik, Mobalpa, Reddy (een ontwikkeling van de aankoopgroepering MHK), Ixina, …

Gedetailleerde informatie beschikbaar

Zowel (geïnteresseerde) franchisenemers als franchisegevers kunnen terecht op de website www.franchisingbelgium.be. De site, ontwikkeld door de Belgische Franchise Federatie (https://www.fbf-bff.be/), is dé ontmoetingsplaats van franchisenemers en –gevers. Naast alle actualiteit verzamelt de website een reeks praktische dossiers. Wie zijn franchiseformule in de kijker wil zetten, kan dat via deze website doen.

Daarnaast organiseert de Belgische Franchise Federatie een Franchising Belgium Day. Dit jaar vindt die plaats in Luik op donderdag 10 oktober. Met conferenties, workshops en persoonlijke gesprekken met een veertigtal standhouders komen kandidaat-ondernemers alles te weten over de franchisewereld.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.