Platform about design and technology in the kitchen, home, and bathroom industry
‘Anticipeer op meer digitalisering in het vak!’
Zorg dat je showroom altijd up-to-date is, omdat consumenten die nog komen, immers altijd het nieuwste van het nieuwste willen zien.

'Anticipate more digitization in the profession!'

Een consument wil zo veel mogelijk zelf bepalen hoe zijn keuken er uitziet

Visionair filosoferen over de (nabije) toekomst van de keukenbranche is nooit een overbodige luxe. Deze keer doen we dat voor deze rubriek met Elbert van Dalen van Onlinekeukenveiling.nl in Den Bosch. “Ik kan drie jaar vooruitkijken en daar iets zinnigs over zeggen. Zeven jaar vooruitkijken is vaak wishful thinking”, zegt hij. “Een ding is wél zeker: we gaan een aantal magere jaren tegemoet.”

Een vol magazijn bij Onlinekeukenveiling.nl. De keukenspeciaalzaken van Nederland weten het Bossche bedrijf steeds meer te vinden.

“Wat ik nu hoor van onze klanten is dat er minder bezoekers zijn in de showrooms. Dus, minder bestellingen. En, minder omzet. Helaas. In het eerste half jaar van 2023 hebben wijzelf te maken gehad met zeven bedrijfsbeëindigingen terwijl het er maar drie waren voor het jaar 2022 als geheel. Ik verwacht in de tweede helft van dit jaar dat het aantal faillissementen helaas zal toenemen.”

Elbert van Dalen (51) is founder van Onlinekeukenveilingen.nl in Den Bosch.

Het bedrijf bestaat bijna zeven jaar. In Nederland én België wordt Onlinekeukenveilingen.nl gezien als dé matchmaker tussen de keuken­speciaalzaken, die van hun showroomkeukens af willen én de consument die geïnteresseerd is in de aankoop van deze showroomkeukens en de verkoop
van de eigen keukens. Er zijn plannen om uit te breiden naar Duitsland.

Volgens Elbert zijn er diverse oorzaken. “Het consumentenvertrouwen daalt. En, laten we niet vergeten dat de woningmarkt op slot zit. Ik verwacht niet dat het huidige kabinet dit kan oplossen. We zullen dus moeten wachten op een nieuw kabinet dat veel verstandigere beslissingen zal nemen, zoals bijvoorbeeld het overboord gooien van de waanzinnige stikstofellende: wat mij betreft is het een verzonnen ambtenarenprobleem. Helaas heeft de stikstofhoax invloed op onze branche. De eerstvolgende Tweede Kamer-verkiezingen zijn dan ook zeer cruciaal.”

Maar ja, wat kun je als ondernemer in de keuken­branche daar concreet aan doen? Weinig, erkent ook Elbert. Toch heeft hij enkele adviezen: “Houd je voorraden laag en zorg dat je showroom altijd up-to-date is. De consumenten die nog komen, willen immers altijd het nieuwste van het nieuwste zien. Maar… anticipeer ook op een verdere digitalisering.”

Het aantal verkochte keukens in Nederland wordt meer en meer online georganiseerd. Er wordt al flink geïnvesteerd in allerlei configuratiemodellen.

Precies dáár komt Elbert tot zijn punt, vooruitkijkend naar 2030. “Ik ben er van overtuigd dat dán 15% van het totaal aantal verkochte keukens in Nederland online wordt georganiseerd. Er wordt al flink geïnvesteerd in allerlei configuratiemodellen. Consumenten zullen én willen op een iPad hun eigen keuken samenstellen. Er zullen partijen opstaan die dit heel goed gaan faciliteren. Ik acht de kans groot dat daardoor nog meer keukenspeciaalzaken gaan verdwijnen. Zeker de zaken waar het aan ondernemerschap ontbreekt of die niet meegaan in die configuratie-ontwikkelingen. Want het is heel simpel: een consument wil zo veel mogelijk zelf bepalen hoe zijn keuken er uitziet.”

“Bovendien zit de gemiddelde consument niet meer te wachten op een showroomverkoper die ‘het mes op de strot’ zet”, vervolgt Elbert. “Want laten we eerlijk zijn: keukenverkopers hebben niet een al te beste reputatie. De mindset zal moeten veranderen. Ten minste: als je de concurrentiestrijd wilt overleven.”

Toch ziet Elbert een groot voordeel van deze configuratie-ontwikkelingen. “De prijsstelling van de keuken zal transparanter worden. De markt wordt zuiverder. Daar zullen de keukenspeciaalzaken dan ook wat mee moeten doen, want de consument, die de showroom nog zal bezoeken, zal andere – misschien wel: betere – vragen stellen!”

Goed ondernemerschap wordt dus meer dan ooit het credo, volgens Elbert. “Ik weet er alles van. Ik ben ook door schade en schande wijs geworden. Gelukkig is het niveau van ondernemerschap in keukenland best goed maar toch zie ik soms wat laksheid. Ik verbaas me er over dat er ondernemers zijn die het op de een of andere manier lijken te accepteren dat het soms even niet lekker loopt. Nou, dat kan dus beter wat mij betreft. Pakken die ondernemers de handschoen niet op? Prima. Maar dan vrees ik wel dat zij het jaar 2030 niet zullen halen.”

"*" indicates required fields

Send us a message

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kunnen we je helpen met zoeken?