Platform over design en techniek in de keuken-, woon-, en badkamerbranche
“Het begrijpen van de klant is de basis voor elk innovatief product”

“Het begrijpen van de klant is de basis voor elk innovatief product”

De keuken is van een afgesloten ruimte in een huis uitgegroeid tot hét middelpunt ervan. Alles en iedereen komt samen in de keuken. Dat heeft uiteraard zijn impact op de wensen, de functionaliteiten en het gebruik van producten. Maar hoe ontwikkel je producten die aangepast zijn aan deze veranderende eisen? Kortom, hoe innoveer je?

Hoe ontwikkel je de Downline Infinity, de nieuwste inductiekookplaat met geïntegreerde afzuiging van berbel die ondertussen reeds vier awards in de wacht kon slepen? We trokken met deze vraag naar Karl von Bodelschwingh, directeur berbel, en Stefan Ambrozus van Studio Ambrozus, designer voor berbel: “Het innovatieproces bij berbel begint bij het verzamelen van heel veel indrukken. We spreken met onze klanten, met dealers maar ook met sterrenchefs en samenwerkingspartners. Bovendien kijken we naar de samenleving en hoe deze zich ontwikkelt en ook naar de rol van technologie. Maar een goed begrip van de klant is misschien wel het allerbelangrijkst.”

Karl von Bodelschwingh, CEO berbel, en designer Stefan Ambrozus.

Het begin: veel luisteren

Het designproces van Downline Infinity volgde dezelfde weg. “Maar al snel werd duidelijk dat de focus moest liggen op het bieden van meer vrijheden aan de kok”, vertellen Karl von Bodelschwingh en Stefan Ambrozus in koor. “Tijdens de voorbereidende gesprekken ontstond ook veel enthousiasme voor een knopbediening, al hoorden we bij een deel van de gesprekspartners het signaal dat ze liever met een digitaal menu werken. Deze aspecten voegen we bij de wetenschap dat de huizen vandaag veel meer een open karakter hebben, met ruimtes die in elkaar overvloeien. Dit brengt hogere ontwerpeisen met zich mee voor keukens en de afzuigkap speelt daarin een heel belangrijke rol. We willen immers niet dat de kookgeuren zich door de hele woning heen verspreiden. We willen evenmin dat de afzuigkap meer geluid maakt dan noodzakelijk. Met alle vergaarde kennis en ideeën zijn we aan de slag gegaan.”

Stefan Ambrozus: “Een ontwikkelingsproces begint met een grote luisterronde.”

Behouden wat goed is

Een perfect werkende geurfiltratie en vetafscheiding is een must in de moderne woning van tegenwoordig. Karl von Bodelschwingh: “De afzuiging moet zeer betrouwbaar blijven werken. Daar hechten we veel waarde aan. Bij de Downline Infinity behielden we dan ook ons beproefde berbel-principe en de Powermover in de centraal geplaatste afscheidingsunit. Omdat we de hele kookervaring centraal plaatsen, passen de standen van de ventilator zich automatisch aan het kookgebeuren aan en kunnen de vermogensniveaus ook intuïtief worden veranderd. Maar ook het kenmerkende krassende geluid bij het verplaatsen van de pannen op het kookveld is verleden tijd dankzij een speciale opdruk.”

Meer vrijheid voor de kok én het behoud van een goede afzuiging stonden centraal bij de ontwikkeling van Downline Infinity.

Ontwikkelen is toekomstgericht werken

Stefan Ambrozus: “Meer vrijheid bij het koken? We vergroten de afmetingen van het kookveld zodat de kok meer ruimte heeft om zijn ding te doen. Het vraagstuk van de knopbediening of het digitale menu beantwoorden we met een hybride oplossing.” Von Bodelschwingh besluit: “Bij berbel werkt een ontwikkelingsteam permanent aan nieuwe technologieën. Komt er een nieuw product op de markt, dan loopt de ontwikkeling parallel verder. Samen met Studio Ambrozus hebben we nog een pak innovaties op stapel staan.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?