Het is altijd inspirerend om met vakprofessionals op gezette tijden van gedachten te wisselen over ‘De Consument’. Wat beweegt hem of haar? Wat zijn de overwegingen om in de keuken aan de slag te gaan? Waar letten consumenten op? Eigenaar Rob van den Brink en Purchase Manager Elout Koning van WerkbladenGroothandel.nl én andere medewerkers spreken de consumenten dagelijks in hun twee inspiratiehuizen in Tiel en Veenendaal. “Het valt ons op dat men eigenlijk van te voren al wel weet wat men mooi vindt. Maar, consumenten willen graag onze bevestiging horen, dat een keukenwerkblad ook écht mooi is. En, ze willen weten wáárom een werkblad voor hen passend is.”
Als eerste over WerkbladenGroothandel.nl: het bedrijf levert al enkele jaren de grootste collectie werkbladen van de hoogste kwaliteit voor de beste prijs aan een toenemend aantal interieurbouwers en keukenspeciaalzaken in Nederland en België. Gerenommeerde merken als Dekton, Marazzi, Diresco en Silestone zijn uitgebreid te bewonderen in de showrooms. In de gesprekken met de keukenspeciaalzaken en interieurontwerpers is het doel altijd om een zo goed mogelijk materiaaladvies te geven, een extra controle uit te voeren aan de hand van een kasten tekening of om mee te kijken bij het inmeten van een ‘lastig’ werkblad met schuine hoeken. Simpelweg om de foutenmarge te verkleinen. Rob en Elout zien het bedrijf daarom als een deskundige sparringpartner voor de branche.
Maar een goed gesprek met de consument is intussen ook dagelijkse kost. De beide showrooms – of beter gezegd: de prachtige Inspiratiehuizen – in Tiel en Veenendaal worden zeer goed bezocht door consumenten die worden doorverwezen door de keukenspeciaalzaken én de interieurbouwers. De reden? Meer inspiratie opdoen en ook daadwerkelijk de mogelijk aan te schaffen werkbladen op ware grootte te zien en dan aansluitend met de eigen keukenspeciaalzaak of interieurbouwer de definitieve keuze te maken.
Rob en Elout vertellen: “We krijgen van de ons bezoekende consumenten veel vragen over de bladlengte. En ons antwoord is dat bijna altijd alles mogelijk is. Of het nu om een kleine keuken gaat of om een ruimte waar de keuken een onderdeel is geworden van de living. Het valt ons verder op dat consumenten ook vaak willen weten wat het verschil is tussen keramiek en composiet. Ook is men vaak op zoek naar concrete informatie met betrekking tot het plaatsen van de spoelbak of de kranen. En tja, ook daar kunnen we vaststellen dat praktisch alles mogelijk is.”
Weliswaar is de consument gemiddeld genomen goed ingelezen en prima voorbereid maar toch is er altijd een zoektocht naar een zekere bevestiging. “Men wil vaak weten of wij het voorliggende werkblad voor de betreffende consument ook mooi vinden. Dat zijn natuurlijk best lastige vragen om te beantwoorden, want smaken verschillen nu eenmaal. Op de één of andere manier heeft de consument die bevestiging echter nodig. Ergens begrijpen we dat ook wel want linksom of rechtsom: het is en blijft een investering. Toch weet praktisch iedere consument tot de juiste keuze te komen. De reden? Wij geven goed advies en bij ons ziet men alles op ware grootte waardoor men weet wat men koopt.”