Platform over design en techniek in de keukenbranche
Op het raakvlak tussen schoolbanken en werkvloer
Heel veel zelf bekijken, testen en ontdekken.

Op het raakvlak tussen schoolbanken en werkvloer

Wie graag met zijn handen werkt, kiest misschien wel voor een opleiding hout. Leerlingen van het zesde en het zevende jaar in Don Bosco Sint-Denijs-Westrem (B) worden maximaal ondergedompeld in de wondere wereld van het schrijnwerk. Binnen en buiten de schoolmuren. Beslagspecialist LMC is al jarenlang opleidingspartner van de school. “Tijdens een bezoek op ons bedrijf neem ik de houtbewerkers van de toekomst graag mee op sleeptouw doorheen ons ruime assortiment”, zegt Kris De Prycker van LMC.\

De klanten van LMC schreeuwen om goede medewerkers. Scholen zijn op hun beurt de vragende partij voor leerbedrijven voor hun leerlingen. De instroom in beroepsonderwijs en technisch onderwijs is nu eenmaal tanend. Toch blijft het een prachtige ambacht. Door bruggen te slaan tussen opleidingen en werkvloer willen LMC en Don Bosco de aantrekkingskracht en het enthousiasme van de toekomstige houtbewerkers vergroten.

Een bezoek aan LMC is het moment om ideeën voor de geïntegreerde proef (onderdeel van het Vlaamse eindexamenprogramma) op te doen.

Opleiding hervormen

De sector staat niet stil. Bij Don Bosco vinden ze het daarom logisch dat ook hun opleidingsaanbod dat niet doet. “We zijn bezig met een hervorming van onze opleiding hout”, legt leerkracht Koen Stock uit. “Er komt een opsplitsing binnen de houttechnieken in een richting ‘binnenschrijnwerk en interieur’ en een richting ‘binnen- en buitenschrijnwerk’. Hierdoor kunnen we tijdens de schooltijd nog dieper ingaan op bepaalde aspecten van de sector en onze leerlingen beter klaarstomen voor de werkvloer. Zeker in combinatie met bedrijfsbezoeken, zoals aan LMC. Bovendien verwachten we een extra verschuiving richting duaal leren, de waardevolle combinatie van lessen en echte werkervaring.”

Kris De Prycker beaamt dat: “Duaal leren enthousiasmeert de leerlingen nog meer. Ze ontdekken in de praktijk hoe het moet en weten waarover ze spreken. Precies daarom vinden we het belangrijk om deze leerlingen echt in ons bedrijf te ontvangen. Het is een goede manier voor hen om LMC te leren kennen. Natuurlijk zijn deze leerlingen ook onze potentiële klanten en ambassadeurs.”

Ondersteuning van het onderwijs vanuit het werkveld is onbetaalbaar.

Opleidingscentrum Module

Elk schooljaar trekt leraar Koen met zijn klas een halve dag naar Module, het opleidings- en innovatiecentrum van LMC in Waasmunster (B).
Op deze externe locatie krijgen de leerlingen veel meer te zien dan op school mogelijk is. Ze horen gepassioneerde vakmensen vertellen over hun ambacht en doen inspiratie op. Soms zelfs voor hun eindwerk. “Eigenlijk startten we Module als een programma voor onze klanten,” blikt Kris terug, “maar al snel trokken we het ook open naar scholen. Don Bosco was, een achttal jaar geleden, de eerste die hierop inging. In mijn ogen is dit een echte voorbeeldschool, die de leerlingen zoveel meer geeft dan schoolse kennis en vaardigheden.”

Deskundige uitleg van Kris De Prycker van LMC.

Gewoonlijk vindt het bedrijfsbezoek plaats in het begin van het schooljaar. En dat is geen toeval. Koen: “Dit is het moment om ideeën voor de geïntegreerde proef (onderdeel van het Vlaamse eindexamenprogramma) op te doen. In het vijfde leerjaar werken we vooral rond massief, in het zesde leerjaar ligt de focus op plaatmaterialen. We stemmen de studiebezoeken hier op af. LMC gaat nog een stap verder. Elke leerling krijgt een account op het online platform. Hiermee kunnen ze technische fiches en prijzen bekijken. Als leerkracht kan ik het van thuis uit nakijken en LMC controleert of ze – bij bestellingen – geen onderdelen vergeten. Die ondersteuning van het onderwijs vanuit het werkveld is voor ons onbetaalbaar. We hechten veel belang aan een goede samenwerking tussen onze school, leveranciers en stageplaatsen. LMC is een belangrijke schakel in dit netwerk.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.