Platform over design en techniek in de keukenbranche
Opening nieuwe productielocatie in Drachten legt basis voor (veel) toekomstige groei!
De nieuwe productielocatie van Montapanel in Drachten.

Opening nieuwe productielocatie in Drachten legt basis voor (veel) toekomstige groei!

Specialist in keramiek, composiet en natuurstenen werkbladen verdubbelt in capaciteit      

Na de komende zomervakantie zullen de festiviteiten voor klanten, leveranciers en het verdere netwerk absoluut gaan plaatsvinden (zie kader op blz. 11), maar in juli vieren de medewerkers – en hun familieleden – al een klein feestje: de ingebruikname van de nieuwe productielocatie van Montapanel, de Noord-Nederlandse specialist in keramiek, composiet en natuurstenen werkbladen.  

De specialist in keramiek, composiet en natuurstenen werkbladen verdubbelt in capaciteit.

Aan het woord is Tim de Graaf, directeur/eigenaar, van het gestaag groeiende bedrijf. “We zijn intussen operationeel met een compleet nieuwe productielijn waarin we hebben geïnvesteerd. De productielijn waar we al gebruik van maakten op onze vorige locatie in Tolbert, wordt – as we speak – ook klaargemaakt voor gebruik. We leggen met deze verhuizing én de uitbreiding een goede basis voor veel toekomstige groei.”

Dat er ‘iets’ moest gebeuren, was al duidelijk vóórdat de enorme omzetboost van de corona­periode bij Montapanel plaatsvond, want in 2019 – zo zegt Tim – zat het bedrijf qua capaciteit eigenlijk al tegen de max aan. “We zijn er toen in geslaagd om in Tolbert door een aantal investeringen 25% meer capaciteit te creëren maar de vraag vanuit de markt was dusdanig hoog, dat we die nieuwe capaciteit ook al snel ‘gevuld’ hadden. Natuurlijk waren we ons er goed van bewust dat een deel van de groei ontstond door de lockdowns in verband met corona: zo’n beetje iedere particulier in Nederland zat immers thuis en besloot om te investeren in de eigen woning. Ja, ook wij hebben daar veel profijt van gehad in die coronajaren. Maar als we die extra plus eruit halen, en ‘zuiverder’ naar de groeicijfers keken, dan nóg konden we concluderen dat we in een flinke groeispurt zaten. Dus ja, er moest ‘iets’ gebeuren omdat we natuurlijk wel onze ambities voor de toekomst wilden blijven vormgeven.”

Tim de Graaf, directeur van Montapanel.

Rechte lijn

Tim legt uit dat in eerste instantie werd onderzocht of een tweede pand een optie kon zijn. “Maar, daar stapten we snel van af. Je kunt je immers afvragen of je dan efficiënt kunt werken. Zo hadden we zelfs de gedachte om misschien ergens midden in het land een tweede productielocatie te openen, maar het bleek uiteindelijk toch verstandiger om alles op één plek te houden. En dus besloten we een eigen pand te bouwen. In Drachten.
Meteen vanaf het begin – dus bij de ontwerpfase – hebben we goed nagedacht over de logistiek. Zo werkten we in Tolbert met een productielijn die in een U-vorm was opgesteld. Het was onze wens om een productielijn te creëren die letterlijk in één rechte lijn zou komen te staan. Dus, aan de ene kant van het gebouw het materiaal invoeren en aan de andere kant – als output – de werkbladen. Dat hebben we nu bereikt.”

Maar er is natuurlijk meer in het pand in Drachten. “Zo hebben we een prachtige showroom, goede kantoren voor al onze medewerkers en natuurlijk een luxe, maar bovenal gezellige kantine. Ik vind dat deze locatie écht heel uitnodigend is geworden. De buitenwereld ziet nu meer dan ooit dat we een professioneel bedrijf zijn, een goede uitstraling hebben en dat we prachtige producten afleveren. Natuurlijk hebben we bij de materialisering gekozen voor onze eigen producten. Denk daarbij aan de eigen werkbladen, wandenpanelen, wastafels en vloeren. Veel gecombineerd met hout. Dat hebben we doorgetrokken naar praktisch alle plekken. Het is één mooi geheel geworden. Ja, onze nieuwe productielocatie beschouw ik als een wervend visitekaartje.”

Waarom al die groei?

Mooi uiteraard voor Tim en al z’n medewerkers, dat prachtige nieuwe pand, maar de vraag roept zich wel op waar nu precies al die groei vandaan komt. Tim moet lachen: “Ja, we doen waarschijnlijk iets goed al die jaren!” En dan serieuzer: “Ik denk dat we al in 2010 en 2011 een eerste sterke basis hebben neergelegd. We hebben in die jaren als één van de eerste Nederlandse producenten sterk ingezet op keramische werkbladen. De geweldige eigenschappen, qua uitstraling, feel en gebruik, hebben ervoor gezorgd dat dit type werkbladen inmiddels een groot deel van de markt heeft ingenomen.”

Luchtfoto van het nieuwe complex van Montapanel.

Volgens Tim zijn er echter nog meer redenen waarom Montapanel een gestage groei beleeft. “Zo is de keuken een veel zichtbaarder onderdeel geworden van de eigen woning. Zeker in het hogere segment: daar wordt bijna altijd voor een stenen werkblad in de luxe keukens gekozen. Denk daarbij ook aan de prachtige kookeilanden die particulieren hebben omarmd. Ook de vraag naar (stenen) achterwanden groeide.”

“Daarnaast hebben we een stuk verbreding ontwikkeld. Zo produceren en verkopen we nu ook wastafels en wandpanelen voor de badkamer, bladen voor tafels en meubelpanelen voor de jachtbouw. En… niet onbelangrijk: je ziet dat in de horeca en hotellerie steen in toenemende mate in de afgelopen jaren haar intrede heeft gedaan. Van balies tot uitgiftepunten. Heel veel hotels bijvoorbeeld hebben in de afgelopen jaren aan hun eigen upgrade gewerkt. Daar profiteren wij uiteraard ook van.”

Huizenmarkt

Natuurlijk kan Tim niet de toekomst voorspellen. “De situatie op de woningmarkt is verslechterd en ik vraag me af wanneer daar weer wat schot in komt”, zegt hij. “Als de verbetering niet inzet, dan zal de taart voor iedereen in de markt wat kleiner worden. Toch heb ik het gevoel dat wij een groter deel van die taart kunnen gaan bedienen. En ja, eerlijk is eerlijk: er is daarnaast ook wel wat aan de hand in de wereld op allerlei vlakken, van oorlogen tot energiecrises, dus wat de komende jaren precies brengen, blijft koffiedik kijken. Gelukkig is onze orderintake nu nog heel erg goed maar de ‘gekte’ van de coronajaren is er wel af. Bovendien denk ik dat het hogere segment, dat wij bedienen, altijd zal blijven investeren in de eigen woning. Dus al met al zie ik de toekomst met vertrouwen tegemoet. Mede ook met dank aan deze nieuwe productielocatie. Die is op de groei ingericht: ik denk dat we met de 9.000 m2, die we nu hebben – ja, we zijn bijna verviervoudigd qua vierkante meters ten opzichte van onze oude locatie in Tolbert – de komende jaren goed uit de voeten kunnen.”

Als Tim wordt gevraagd hoe hij Montapanel ziet over 10 jaar, dan is het antwoord helder. “Ik denk dat we dan zijn gegroeid van twee naar drie productielijnen. We hebben zeker ook de ambitie om meer internationaal te gaan. Ik verwacht dat we tegen die tijd onze plek in België en wellicht ook in het Rührgebied (D) hebben veroverd. Verder denk ik dat we zijn gegroeid van ongeveer 50 medewerkers nú naar 70 medewerkers dán én dat de markt ons nog meer zal kennen als dé flexibele werkbladenspecialist van Nederland.”

Tim erkent dat het werven van goed personeel nog wel ‘een dingetje’ is op een arbeidsmarkt waar structurele tekorten zijn. “Intussen hebben we onze HR-afdeling goed op orde – daar wordt ook hard gewerkt om de juiste mensen aan ons te binden – maar ik ben er nu ook van overtuigd dat de uitstraling van onze nieuwe locatie éxtra wervend kan zijn. Het allerbelangrijkste is echter dat we een goede werkgever blijven om het verloop zo laag mogelijk te laten zijn én dat we intern goede opleidingen kunnen blijven bieden. Gelukkig hebben we al die mogelijkheden om die ambities, dromen en wensen in Drachten voor elkaar te gaan krijgen.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.