Platform over design en techniek in de keukenbranche
‘De nieuwe keuken moet kloppen. Maar dan ook écht!’
Corné Snoep in een showroomkeuken bij apparatuur van V-Zug: “Ik bewijs dat de beoogde keuken ook écht past bij de klant.”

‘De nieuwe keuken moet kloppen. Maar dan ook écht!’

Op bezoek bij Corné Snoep

Waarom het eerste gesprek niet in de keukenshowroom moet plaatsvinden

Het is superinteressant om in een keukenspeciaalzaak met eigenaren van gedachten te wisselen over de vraag ‘Waar moet een goede showroom aan voldoen?’ en dan te bekijken of daar mooie aanbevelingen uit voortkomen voor de rest van keukenverkopend Nederland. Maar… hoe interessant is het om te leren van een vakprofessional die keukens verkoopt (lees: die de consumenten adviseert en begeleidt) maar zélf geen showroom heeft. We kunnen dus helemaal nergens binnenstappen! Tijd voor een gesprek met Corné Snoep Keukenarchitectuur uit Brielle. Kan de consument met hem toch wel de juiste keuze maken?

De sfeer bepaalt de beste beleving.

Het antwoord op die vraag is ja.

Logisch, want het is de bewezen core business van Corné, die – na jaren een keukenspeciaalzaak in Oostvoorne te hebben gehad – nu op meer innovatieve wijze de consument op weg helpt richting zijn droomkeuken.

In The Concept Gallery in Amsterdam, waar het interview plaatsvond; genoeg inspiratie van verschillende kwalitatief hoogwaardige leveranciers.

Ruim anderhalf jaar is hij ‘on the road’. “Ik richt me op het midden- en hoge segment, hoewel je je ook kunt afvragen hoe scherp die definities eigenlijk zijn. De bottomline is dat het allereerste intakegesprek niet in een showroom plaatsvindt maar bij de mensen thuis. Ik wil namelijk mijn klant leren kennen. Hoe leven ze? Hoe is de gezinssituatie? Wat is het doel van de keuzes die ze voor ogen hebben? Wat zijn de looproutes in huis? Weten mijn klanten wel wat er tegenwoordig op de markt is? Waarom is de keuken voor deze klant zo belangrijk? Het zijn ongekend veel vragen die ik heb en waar ik de particulier mee aan het denken zet. Sterker nog: soms temper ik bij hen zelfs het instant enthousiasme. Mensen leggen veel nadruk op de look-and-feel van de keuken terwijl het in essentie éérst zou moeten gaan over hoe, wanneer en waarom je de keuken wilt gebruiken. Uiteindelijk is wat mij betreft het doel om de keuken te laten zijn, wie de klant is. Of anders gezegd: de keuken moet kloppen. Maar dan ook écht.”

Van fase naar fase

Corné vertelt dat hij, als hij in gesprek is, natuurlijk op zijn laptop meteen toffe ideeën laat zien. “En ik meet bij zo’n eerste kennismaking meteen in. De basis moet goed zijn. Thuis, op kantoor, ga ik dan ontwerpen waarna er vervolggesprekken volgen. We gaan dan van fase naar fase. Op een gegeven moment hebben we een definitief keukenontwerp en ‘bewijs’ ik dat deze beoogde keuken ook écht past bij de manier van leven van deze klanten. Pas dán gaan we op pad naar de geselecteerde leveranciers en zoeken we de juiste materialen bij elkaar. Je sluit met deze werkwijze veel meer aan bij de individuele wensen van de consument. Ik denk dat hier in de toekomst veel meer behoefte aan is. Iedereen wil immers zo veel mogelijk regie hebben over de inrichting van zijn woning, en dus ook van de keuken.”

Er wordt zeker niet met elke leverancier in Nederland samengewerkt, zo vervolgt Corné: “We hebben het hier, gemiddeld genomen, wel over een budget vanaf 30 – 35K per keuken. Het type klant is iemand die ook een interieurarchitect zou inhuren. Maar omdat een keuken zo zijn eigen specialisme heeft, heb ik hier eigenlijk een apart vakgebied van weten te creëren.”

Werken aan de basis

Corné verwacht in de komende jaren dat er vanuit de markt een toenemende interesse zal zijn voor het werken met een dergelijke professional uit de keukenarchitectuur. “Natuurlijk met alle respect voor alle keukenspeciaalzaken van Nederland, constateer ik toch dat 80% van de winkels niet aanvoelt welke klant feitelijk bediend wordt, dus welk verhaal de particulier werkelijk heeft. Ik mis in de showroom te vaak de beleving, het begrip en de belangstelling. Het is vaak het beleid van het bedrijf: er is niet voldoende tijd en aandacht. Men wil snel verkopen. Dit sluit echter niet aan op wat de klant wil ervaren. Daarom eerst werken aan de basis: de keuken moet kloppen. Maar dan ook echt.” 

     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.