Platform over design en techniek in de keukenbranche
‘De keukenbranche zal zichzelf niet meer als een afzonderlijk eiland kunnen zien’
Maurice Howldar is Sr. Sales Manager Home Appliances bij Samsung.

‘De keukenbranche zal zichzelf niet meer als een afzonderlijk eiland kunnen zien’

Als Maurice Howldar, wordt gevraagd hoe de keukenmarkt er in 2030 uitziet, dan is zijn antwoord helder. “Het zal altijd gaan om de eindgebruiker, de consument. Dit betekent in de praktijk dat innovatie in de keukenbranche altijd de boventoon zal voeren. Anders gezegd: hoe kunnen we het leven van mensen vergemakkelijken?”

Koken met een app, het wordt de gewoonste zaak van de wereld.

“Koken is nu nog steeds een manueel proces”, legt Maurice uit. “Het begint al bij de vraag ‘wat eten we vanavond?’ waarna het denkproces in het gezin aanvangt. Dan moet je naar de winkel om je ingrediënten te kopen, thuis start dan het kookproces. Ik ben er van overtuigd dat dit hele proces eenvoudiger gemaakt moet worden waardoor de consument tijdwinst gaat ervaren. Ik denk tevens dat de snelle opkomst van Artificial Intelligence (AI) tot een versnelling leidt. Want, op een gegeven moment, misschien al in 2030, zal AI een schets kunnen maken van wat jij wilt eten. AI neemt een deel van dat denkproces over.”

De afwas doen via de Smartphone, de toekomst is al dichtbij.

Maurice vertelt dat AI bij Samsung al op verschillende niveaus in de ontwikkeling en productie van keukenapparatuur een zekere standaard is geworden. “Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan de Samsung Food-app. Je kunt daar recepten opslaan, je kunt als gebruiker foto’s maken van een gerecht waardoor je een inkoopadvies voor de volgende keer ontvangt. Maar ook kan de binnenkant van je koelkast met een camera worden gescand. En ook dan volgt er een advies: ‘maak vanavond maar dit gerecht want nu zijn die ingrediënten nog goed’. En ik denk ook dat er bijvoorbeeld kookplaten ontwikkeld gaan worden, die de aanpalende oven een advies geven qua instellingen. Ja, het leven van mensen wordt steeds comfortabeler!”

Natuurlijk kun je bij deze snelle AI-ontwikkelingen ethische en morele vragen stellen. “Ik ga daar ook niet aan voorbij”, zegt Maurice. “Het is echter een keuze van de consument om hier wel of geen gebruik van te maken. En wij helpen daar technologisch bij. Wanneer de voordelen groot genoeg zijn, zal een consument hier graag gebruik van maken.”

Interactie

Voor grote partijen in de keukenbranche ziet Maurice daarom een belangrijke uitdaging in de komende jaren. “Omdat er technologisch zo veel mogelijk is, zal er veel meer interactie tussen keukenapparatuur en compleet andere apparatuur in huis ontstaan. Een slimme koelkast kan bijvoorbeeld extra koelen op het moment dat er veel stroom opgewekt wordt of stroom het goedkoopst is. De interactie met een thuisbatterij, zonne­panelen of zelfs de energiemaatschappij is dan cruciaal. Bedenk daarom welke rol de keuken kan spelen in een Net Zero Home.  Producten moeten voor de consument gaan werken zonder dat dit extra effort kost. De keukenbranche kan zichzelf niet meer zien als een afzonderlijk eiland.”

Tips voor de speciaalzaken

Dat niet alleen de grote jongens – zoals Samsung inmiddels ook is binnen het witgoed – alert moeten zijn en in actie moeten komen, zo geldt dat wat Maurice betreft ook voor de keukenspeciaalzaken. 

Drie tips heeft hij voor hen. “Leid je medewerkers op, neem hen ook mee in de technologische ontwikkelingen waardoor ze nóg betere gesprekken kunnen voeren met de consumenten. Immers, die consument weet zo langzamerhand ook al wat mogelijk is. Daarnaast is het belangrijk om in de verkoop van keukens niet alleen op de ‘look and feel’ te focussen. Heb het ook met de consument over de vraag of de keuken voor hem of haar slim genoeg is. En verder zal de verkoop van keukens veel meer integraal – of noem het holistisch – moeten worden benaderd. De keuken met al z’n technologie wordt immers meer dan ooit een onderdeel van het grotere geheel.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.