Platform over design en techniek in de keukenbranche
Strategie, samenhang, stabiliteit. Sterkste ledengroei ooit
Volker Klodwig had zich geen betere start kunnen voorstellen.

Strategie, samenhang, stabiliteit. Sterkste ledengroei ooit

Het gaat voortvarend met MHK Group. Sinds de komst van een aantal nieuwe leidinggevenden scoorde MHK Group binnen één jaar de sterkste ledengroei ooit. Zelfs sinds de oprichting van MHK Group.

De leidinggevenden van MHK met in het midden CEO Volker Klodwig.

Vorig jaar werd Volker Klodwig aangesteld als de nieuwe CEO van MHK Group. Samen met Carolin Kronenberg (CFO), Thorsten Hallermeier (CDO), Dr. Olaf Hoppelshäuser en Frank Bermbach nam hij de taak op zich om MHK Group succesvol te ontwikkelen en op de toekomst te richten. Dat was een uitdagende taak, benadrukt Klodwig. “De marktomstandigheden maakten het ons in 2023 niet bepaald gemakkelijk”. Voor MHK des te belangrijker om een duidelijke strategie te tonen. Klodwig: “En dat hebben we ook gedaan. We hebben onze aandeelhouders in de keuken- en sanitairsector niet alleen met woorden, maar met concrete daden duidelijk kunnen maken dat we hun dagelijkse zakelijke activiteiten begrijpen en dat we hen daarin ondersteunen.” 

MHK Group is klaar voor de toekomst.

Investeringen in de bedrijfseconomie van de vakhandel

In het toch wel aanwezige crisisjaar 2023 in de keukenbranche heeft MHK Group aanzienlijk geïnvesteerd in de ondersteuning van haar aandeelhouders om de acute gevolgen van het moeilijke economische klimaat te kunnen opvangen, maar vooral om te profiteren van deze fase. MHK is er namelijk van overtuigd dat het verlangen om te consumeren zal terugkeren en dan zullen de bedrijven die zich duidelijk in de markt hebben gepositioneerd beter presteren.

Sterkste ledengroei 

Deze actieve managementhouding, het brede dienstenportfolio, de kracht van de geprofileerde handels- en eigen merken en de talrijke initiatieven voor digitaliseringsoplossingen die de efficiëntie verhogen, hebben ertoe bijgedragen dat de groep in 2023 kon groeien met een recordaantal nieuwe keuken- en sanitair­dealers en vakwerkbedrijven. MHK Group telde op 31 december 2023 4.233 aandeelhouders. Dat zijn 356 nieuwe aandeelhouders die MHK Group heeft kunnen werven onder de moeilijkste marktomstandigheden – de sterkste stijging van het ledenaantal binnen een jaar sinds de oprichting van MHK Group. “Ik denk dat dit duidelijk toont dat we de juiste signalen hebben gegeven en dat we onze reputatie als toonaangevend Europees brancheplatform waarmaken”, benadrukt Klodwig.

Handels-, franchise- en eigen merken blijven belangrijke bouwstenen voor succes

Een andere belangrijke bouwsteen voor succes voor de partners van alle buitenlandse bedrijven van MHK Group, zijn de eigen marketingformules en private labelconcepten. Het belang daarvan wordt duidelijk als we naar de omzet kijken. Ongeveer tweederde van de omzet van het keukensegment wordt gegenereerd door de vijf eigen merken Designo, elementa, neola, selectiv en xeno. Het eerste concept dat op de markt kwam, elementa, zorgt al 25 jaar voor ware ‘unique selling points’ in de vakhandel. Ook het MHK-franchisesysteem REDDY Küchen, dat ook in België en Nederland populair is, viert dit jaar haar verjaardag. Als één van de bekendste en meermaals bekroonde franchisemerken in Duitsland maakt REDDY Küchen al dertig jaar succesvol ondernemerschap mogelijk en ondersteunt partners met innovatieve producten en uitgebreide diensten. Als tegenhanger van het Duitse handelsmerk “musterhaus küchen” zorgen “MHK Küchenspezialist” in Oostenrijk en Zwitserland en “MHK Kitchen Experts” in België, Groot-Brittannië, Nederland en Spanje voor een grotere zichtbaarheid voor de partners, zowel online als ter plaatse. Bovendien worden een Europese branding en een consistente merkuitstraling van het verkoopconcept gegarandeerd.

Voorzichtig optimistisch 

Klodwig is voorzichtig optimistisch over de toekomst. Hij geeft aan dat er momenteel vele onbekende factoren aanwezig zijn, zoals onder andere mondiale crisisgebieden en onvoorspelbare politieke ontwikkelingen. “Nadert het keerpunt? Dan moet de vakhandel er staan met een aantrekkelijk product- en dienstenportfolio. Zal AI zorgen voor productiviteitsvooruitgang? Dan moet het precies daar zijn geïntegreerd waar het onze aandeelhouders echt voordeel oplevert”, aldus Klodwig. Hij ziet dat MHK Group op koers ligt en dat de strategische richting goed zit: “Onze projectroadmap is goed gevuld en er wordt geconcentreerd aan gewerkt.” En ten slotte maar niet minder belangrijk: de instelling is de juiste: “Dit hebben we in 2023 al aangetoond met onze nabijheid tot de bedrijven, ons diensten­portfolio, dat in deze vorm uniek is en onze innovatiepijplijn, waarbij de focus altijd ligt op het voordeel voor onze aandeelhouders.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.