Platform over design en techniek in de keukenbranche
De Pen | De traditionele dampkap blijft veruit de stilste

De Pen | De traditionele dampkap blijft veruit de stilste

Ik las in de pers een aantal artikels met de titel Het einde van de traditionele dampkap. Deze suggestieve titels trekken natuurlijk goed de aandacht van het grote publiek, maar ze staan veraf van de realiteit.  

De dampkap is een essentieel onderdeel in het kookproces en moet zo geïntegreerd worden dat deze steeds past binnen het beoogde keukenontwerp. Volgens gebruikersonderzoeken die wij uitgevoerd hebben, blijven stilte, onderhoudsgemak en een efficiënte afzuiging de belangrijkste aspecten om langdurig te kunnen genieten van de kookervaring. Daarom geloof ik niet in een one trick pony. Ik geloof niet dat één product de oplossing is voor iedere situatie, voor ieder individu. 

Er is trouwens heel wat verwarring rond de term “traditionele” dampkap. Het betreft niet één product, maar een gevarieerde groep dampkappen voor tal van toepassingen, namelijk plafondunits, wanddampkappen, eilanddampkappen, in- en onderbouwdampkappen. De term traditioneel wordt ook vaak geassocieerd met weinig vernieuwend, wat niet altijd terecht is. Innovatie is bij Novy een continu proces, waardoor de zogenaamde “traditionele” dampkappen nog steeds veruit de stilste, meest efficiënte en onderhoudsvriendelijke oplossing bieden. Ze vertegenwoordigen niet voor niets een aandeel van 95 procent in de Belgische markt. 

Als specialist in dampkappen en kookplaten richt ons R&D team zich op een compleet aanbod, waarmee alle specifieke behoeften vervuld kunnen worden. Gedreven door sterke marketingactiviteiten is er de laatste jaren een duidelijke groei in het recentere gamma werkbladafzuiging. Novy speelt in op deze trend en voert innovaties door in alle bestaande productsegmenten waardoor heel wat deuren opengegaan zijn op internationaal vlak. De mix van producten verschilt van land tot land, maar net door de grote variatie in het gamma zien wij onze internationale expansie sterk ontwikkelen en kiezen onze distributiepartners voor het groeipotentieel in de volledige markt over alle toepassingen heen. Dit verklaart onder andere waarom de omzet van de Novy groep de laatste vijf jaar gegroeid is met meer dan 60 procent. 

Om onze partners en gebruikers meer inzicht te geven in het specialisme van Novy, het zogenaamde Novy DNA, zal er begin volgend jaar een volledig nieuwe showroom geopend worden met hierin een experience center. Alle aspecten (geluid, efficiëntie, geur, gebruikersgemak, …) en toepassingen komen aan bod, zodat men geïnformeerd de gepaste keuze kan maken.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.