Platform over design en techniek in de keukenbranche
‘De showroomverkoper wordt in de toekomst veel meer een binnenhuisarchitect’
Consumenten gaan hun keukenapparatuur vervangen doordat ze langer in hun huidige woning blijven wonen.

‘De showroomverkoper wordt in de toekomst veel meer een binnenhuisarchitect’

Vervangingsmarkt groeit     

Het keukenlandschap verandert. De reden? Juist ja: de vastgelopen woningmarkt. Het is met name voor starters bijna onmogelijk geworden om een beginnetje te maken: de aankoop van een eigen woning zit er niet meer in. Weliswaar worden veel bedrijfs- en kantoorgebouwen omgebouwd naar kleine single-appartementen, maar dit zal het woningprobleem in Nederland natuurlijk niet oplossen. Er is hoe dan ook een flinke impact op… de keukenmarkt.

In de keuken van de toekomst: alles compact en efficiënt ingericht.

We zijn in gesprek met Ron de Rijk. “In Nederland waren we gewend dat men ongeveer één keer in de zeven jaar verhuisde. Die termijn is intussen opgerekt. Mensen blijven langer – vaak noodgedwongen – op één plek wonen. De vervangingsmarkt in Nederland zal daarom belangrijker worden. Dat vraagt andere inzichten van ons.”

Ron de Rijk is Business Unit Manager Keukenretail en Inbouwassortiment bij Beko.

Leuk om in deze rubriek met Ron van gedachten te wisselen. Want… visie op de toekomst kunnen we altijd gebruiken. Om van te leren. Ron is al jaren werkzaam in de keukenbranche, nu bij Beko, leverancier van keukenapparatuur. En dús kent hij het klappen van de zweep. 

“Als we de gehele keten bekijken, dan zien we dat de rol van banken substantieel veranderd is”, zegt Ron. “Vroeger was het geen probleem om jongeren een hypotheek te geven en dan daarbovenop ook nog eens 20.000 of 30.000 euro aan financiering toe te voegen waarbij je dan zei: ‘Koop daar maar een mooie keuken voor.’  Wel… die tijden zijn voorbij. Sowieso moeten jongeren meer eigen geld inleggen, als ze al iets kunnen kopen, maar je kunt je voorstellen dat dit een fikse aderlating is voor de keukenbranche. Mensen verhuizen daarnaast minder vaak en kiezen er eerder voor om de eigen woning te upgraden. Ik denk dat de showroomverkoper dan ook veel meer een binnenhuisarchitect gaat worden om een breder advies te kunnen geven. Het is niet meer voldoende om louter kennis te hebben van de keuken zélf. Helpen bij het maken van duurzame keuzes voor langer termijn is waar de kracht gaat liggen.”

De andere keuze zal zijn dat consumenten keukenapparatuur gaan vervangen doordat ze langer in hun huidige woning blijven. “Voorheen was die specifieke kennis en expertise minder aanwezig bij de elektrovakhandel maar met de ontwikkelingen van de online aanbieders zien we daar het marktaandeel stijgen. En, als je van de inbouwapparaten iets wilt vervangen, dan kom je dus op een verhaal dat gaat over een juist advies ten aanzien van maatvoeringen en installatie.”

Ron verwacht dat vooral de kleine keuken­speciaalzaken, die per definitie flexibel zijn, hier goed op kunnen inspelen. “Een onder­nemer in het keukenvak dient dus een netwerk van professionele installateurs en monteurs om zich heen te verzamelen om aan die nieuwe vraag, die steeds vaker in de showroom wordt gesteld, te kunnen voldoen. Grote keuken­speciaalzaken hebben daarentegen vaak wat minder snelle slagkracht, maar ook voor hen geldt: de showroomverkoper zal een ander gesprek gaan voeren met de consumenten.”

Kleiner wonen

Ook is er een duidelijke tendens dat wát er gebouwd wordt, veel kleiner is. “Mensen gaan op minder vierkante meters wonen. Dat betekent – vooral bij die jongere consumenten – een zoektocht naar een efficiëntere invulling van de vierkante meters in de keuken. Apparaten zullen multifunctioneler worden. En, ze nemen minder ruimte in. Maar beredeneer het ook eens vanuit duurzaamheid: als steeds meer mensen eetgewoontes aanpassen naar bijvoorbeeld vegan, dan heeft dit ook impact op de keuzes die je maakt bij het ontwerp en de aanschaf van de keuken.”

Er staat dus nogal wat te gebeuren in de komende jaren waarbij de consument ook nog eens veel meer kennis heeft in vergelijking met tien, twintig jaar geleden. Ron tot slot: “Iedereen laat zich immers inspireren op Instagram en Pinterest en creëert een eigen Moodboard. De consument is visueel beter geïnformeerd en zal steeds meer met eigen plaatjes of ideeën komen. En dat is prima. Het is echter wel aan ons – als markt – om daar slim, commercieel en ondernemend mee om te gaan. De kracht van een goede adviseur ligt nog altijd in de creativiteit om het plaatje dat de consument al heeft gecreëerd, in de meest praktische vorm te realiseren.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.