Platform over design en techniek in de keukenbranche
In 2023 de absolute focus op connectiviteit, duurzaamheid en design

In 2023 de absolute focus op connectiviteit, duurzaamheid en design

Zeer veel drukte tijdens Partner Event in Maarssen 

Bij Samsung kunnen ze méér dan tevreden zijn. Het jaarlijkse Partner Event in Maarssen – dat half maart plaatsvond – werd zeer goed bezocht. De aanwezige onafhankelijke pers concludeerde bijna unaniem dat de getoonde innovatiekracht gedurende de partnerdagen indrukwekkend was en dat het bedrijf – zeker ook als (nog steeds een) relatief nieuwe speler in de keukenbranche – op termijn met zekerheid absoluut hoge ogen gaat gooien bij het veroveren van een substantieel marktaandeel. Het enthousiasme van de keukenspeciaalzaken in Nederland voor Samsung groeit in ieder geval met de dag… En dát is een goed teken!

Tijdens het Partner Event zéér professionele presentaties voor alle geïnteresseerde bezoekers.

De rode draad in Maarssen was in ieder geval helder: er is bij Samsung voor het jaar 2023 veel focus gelegd op de drie belangrijke thema’s: connectiviteit, duurzaamheid en design. Al deze drie componenten kwamen dan ook elke keer weer voorbij tijdens de uitstekende presentaties gedurende de diverse rondleidingen, die werden gegeven. 

Maxime Parein, verantwoordelijk voor de marketing van de Home Appliance Division bij Samsung, krijgt daarom met de dag meer vertrouwen dat Samsung op het gebied van keukenapparatuur een definitief blijvertje is. ‘We Are Here To Stay’, zo zei hij ooit al eerder in een interview met Keukenbouw. Gezien de reacties tijdens het Partner Event lijkt die belofte te worden waargemaakt. De bezoekende keukenspeciaalzaken, waarbij het overigens opviel, dat ook de ‘gewone medewerkers’ waren meegekomen en dat niet alleen de directeur/eigenaren hun licht opdeden, waren dan ook vol lof over de wijze waarop Samsung de noviteiten presenteerde. De vervolggesprekken met de accountmanagers van Samsung lijken in de weken ná het Partner Event gegarandeerd!

Duurzaamheid en connectiviteit

“Ik denk dat wij producttechnisch al zeer ver vooruit zijn en de professionele vakhandel ziet dat”, zegt een zichtbaar opgetogen Maxime, die volop geniet van de reuring in Maarssen. “Enerzijds kijken we bij de ontwikkeling van onze productlijnen naar de vraag hoe we vooral energiezuinige apparatuur kunnen produceren. Anderzijds onderzoeken we steeds heel goed hoe we dat alles zo optimaal mogelijk kunnen combineren met Artificial Intelligence. Duurzaamheid en connectiviteit – slim denken! – gaan dus hand in hand. Ik ben er van overtuigd dat consumenten met onze apparatuur dus een slag kunnen maken in hun wens om energie te besparen. Je kunt letterlijk in euro’s zien wat je verbruikt. Het valt helemaal in de tijdgeest van nu. Maar ons gamma denkt door de slimme AI ook mee. We dragen daardoor ons steentje bij aan gezonder eten. Of anders gezegd: de consument wordt door ons goed ondersteund bij het bereiden van gezonde gerechten.”

Maxime Parein: “We are here to stay!”

Maxime legt uit dat ten opzichte van vorig jaar – toen er ook een Partner Event werd gehouden – er vooral is doorontwikkeld. “Denk bijvoorbeeld eens aan het via een camera live mee kunnen kijken in de oven.

Dat is een enorme impuls voor het gebruiksgemak. Maar ook geeft een app aan hoe je langer kunt genieten van fruit en groente in je koelkast, bijvoorbeeld doordat je zelf de luchtvochtigheid van je koelkast kunt instellen.” 

Daarnaast passen de koelkasten en koel-vriescombinaties naadloos in het interieur dankzij de verschillende beschikbare kleuren en afwerkingen. “Het oog wil immers ook wat”, zegt Maxime. 

“Wij zijn weliswaar nog steeds een relatief nieuwe speler in de keukenbranche, maar wij profiteren wel van de kracht van onze andere producten met de merknaam Samsung”, legt Maxime uit. “Dat extra geconnecteerde is dus iets waar mensen mee ons associëren. Dat gaat in ons voordeel werken. De markt weet dat bij ons de technologische slimmigheden bovengemiddeld goed op orde zijn.”

Technische kennis

“De kern van de vragen die ons werden gesteld in Maarssen, was vooral gericht op de energiezuinigheid van onze apparatuur. En, gebruikersgemak”, zegt Maxime.  “Wel, ik denk dat we daar met ons gamma uitgebreid aan alle wensen voldoen. Mede ook door de technische kennis die we vanuit de andere geledingen van onze wereldwijde organisatie kunnen adopteren. Vanuit deze visie zijn dus in de afgelopen jaren de verschillende nieuwe productielijnen met de nieuwste innovaties ontwikkeld. Dat is feitelijk de kern van ons verhaal naar de keukenspeciaalzaken.”

Volgens Maxime ziet de vakhandel intussen ook dat het bedrijf goed in de marketing en communicatie kan ondersteunen.
“En, men ziet dat wij in het afgelopen jaar ook ons eigen keukenteam goed op orde hebben kunnen krijgen. Natuurlijk gaan we ook rechtstreeks met de consument communiceren. Uiteraard blijft de vakhandel voor ons de eerste drijvende kracht maar hoe mooi is het als de consument op een gegeven moment toch de keukenspeciaalzaak binnenstapt en het meteen al heeft over Samsung-apparatuur. Wij gaan richting die eindgebruikers dan ook inzetten op het credo ‘Slim, Stijlvol, Samsung’.”

Gault & Millau

Maxime legt uit dat – in het kader van de consumentenmarketing – de komende drie jaar Samsung zich tevens heeft verbonden aan de bekende restaurantgids Gault & Millau. “Wij hebben met hen een interessant partnership gesloten”,  zegt hij. “We geloven in het ambassadeurschap van jonge opkomende chefs met nieuwe talenten. Jongeren, die hun eerste keuken kopen, zullen zich daar ook graag mee willen associëren.”

Daarnaast is Maxime er van overtuigd dat er in de verbouwingsmarkt in Nederland nog veel is te winnen. “Goed, de huizenmarkt in Nederland zit op slot”, zegt hij. “Daar zijn we het met z’n allen wel over eens. Maar áls Nederlanders gaan verbouwen, dan pakken ze wel vaak als eerste de keuken aan. Precies op dat punt willen wij in beeld komen. Mensen willen immers graag investeren in de plek waar ze wonen én ze zijn op zoek naar steeds meer gebruiksgemak. Samsung is dan ook – ik ben er van overtuigd – het merk dat ze op een gegeven moment graag willen omarmen. Simpelweg omdat ze zien dat het wat brengt én ook nog lust is voor het oog, beredeneerd vanuit het altijd prachtige design.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.