Platform over design en techniek in de keukenbranche
#ThedifferenceMHK, ervaren door 3580 gasten

#ThedifferenceMHK, ervaren door 3580 gasten

Wat krijg je als na zeven jaar, een beetje langer dan normaal wachten door omstandigheden, de Europese leden van MHK uitnodigt naar Berlijn (D) voor het internationale congres? Juist, een geweldige keukensfeer, heel wat positieve keukenvibes, interessante gesprekken en een heleboel motivatie om de rest van het jaar aan te pakken. Met ook de zon van de partij spraken alle aanwezigen over een topeditie.

Moderator Katrin Müller-Hohenstein en de nieuwe Raad van Bestuur van de MHK Group.

De MHK Group nodigde voor het eerst in zeven jaar haar partners weer uit in het immense Estrel Hotel te Berlijn. En het moet gezegd, de MHK-leden en de contract­leveranciers gaven massaal gehoor aan deze oproep. Van 2 tot en met 4 juni was het een keukendrukte van jewelste in de grote congreszalen, de kleinere polyvalente ruimtes en de foyer van het hotel. Maar liefst 3580 gasten uit zeven landen genoten van de ‘Living & Style’ beurs van ongeveer 7000 m², van de vele interessante keynotes en van de zeer geslaagde muzikale acts. Het meest opvallende tijdens het congres? De vele blije gezichten van alle keukenprofessionals en het gezellig geroezemoes in het hotel, het resultaat van geanimeerde gesprekken. Heerlijk waren ook de eerlijke emoties van de winnaars van de Goldene Dreieck voor Mooiste Keuken van Europa, de verdiende spotlight die de MHK-leden die 25 jaar of langer partner zijn (een heel podium vol, red.) kregen én de videoboodschap en minutenlange staande ovatie voor de afscheidnemende CEO Werner Heilos. Volker Klodwig neemt het roer over en ziet de toekomst rooskleurig in: “MHK maakt het verschil en dat zullen we blijven doen.”

Afscheidnemend CEO Werner Heilos werd tijdens het afsluitende galadiner uitgebreid in de bloemetjes gezet.

Consumenten kiezen voor vaklui

De Duitse consument is meer dan bereid te investeren in een nieuwe keuken en badkamer én heeft daar een mooi budget voor over. Dat is het leuke resultaat dat een consumentenonderzoek van Civey in opdracht van de MHK Group aantoont. “Meer dan 75% van de consumenten die tussen nu en twee jaar deze investering doen, wil daarbij een beroep doen op de vakhandel”, geeft Volker Klodwig nog mee. “Het zijn de sterke punten van alle MHK-leden die de consumenten naar de vakhandel doen gaan, namelijk de kennis en expertise en het persoonlijke contact met de klanten. We zien de toekomst dan ook rooskleurig in en zijn overtuigd dat de ingeslagen weg de juiste is. De resultaten van dit onderzoek geven ons extra motivatie nieuwe ideeën uit te werken om onze leden nóg meer te ondersteunen.”

Volker Klodwig: “MHK maakt het verschil en dat zullen we blijven doen.”

Digitaal luik uitbouwen

“Het is zeven jaar geleden dat we een internationaal congres hebben georganiseerd”, begon Volker Klodwig zijn welkomstspeech. “We zijn blij dat zoveel van onze partners hier aanwezig zijn. Het geeft ons de kans de nieuwe Raad van Bestuur voor te stellen én meteen mee te geven wat de nieuwe concepten zijn die we implementeren.”

Eén van die nieuwe gezichten is Thorsten Hallermeier die als CDO, Chief Digital Officer, zorgt voor de verdere digitale ontwikkeling van de groep. Hij meldde onder meer de komst van CARAT emotion. Hallermeier: “Een nieuwe mijlpaal wat betreft de keukenplanning. CARAT emotion zorgt voor een nog realistischere en levensechte voorstelling van de nieuwe keuken van een klant. En in het najaar, met de Küchenmeile, doen we er nog een schepje bovenop.”

Dat de digitalisering een belangrijk thema is en blijft, bewezen ook de verdere keynotes tijdens de Hauptversammlung. Saliha Özcan vertelde hoe ze van een lerares uit de basisschool uitgroeide tot de grootste foodblogger in Duitsland én Europa. Haar eigen YouTube-kanaal Sally’s World speelt daarbij de hoofdrol. Ze publiceert regelmatig receptideeën maar ontwikkelt ondertussen ook haar eigen producten. “Vanaf mijn eerste video zette ik in op de content”, leert Özcan ons. “Ik wilde mijn kijkers en volgers wat leren, een overblijfsel uit mijn vorige carrière wellicht. Informatief maar wel op een leuke manier gebracht. En onthoud dat elk platform zijn eigen publiek heeft en dus ook zijn eigen manier van content vraagt. Een video op YouTube simpelweg reposten op Instagram heeft dus geen zin. Gelukkig zijn de camera’s van een smartphone vandaag van zo’n topkwaliteit dat professioneel materiaal eigenlijk niet meer nodig is.”

De Mooiste Keuken van Europa staat in Nederland, een ontwerp van Enrico Fleuren van Loomans Keukens uit Eindhoven.

Mooiste Keuken van Europa

Naar elkaar luisteren, van elkaar leren en samen handelen. Het zijn enkele principes die gangbaar zijn in de werking van een orkest en die door Christian Gansch, internationaal bekend als dirigent, vertaald werden naar de ondernemerswereld. Doorspekt met bekende en minder bekende muziekstukken legde hij uit hoe een concert tot stand komt, wat de rol van de dirigent daarin is en hoe de verschillende muzikanten met elkaar samenwerken om tot een gemeenschappelijk resultaat te komen. Na de keynote van Christian Gansch en de nationale ledenvergadering waarbij de voltallige Raad van Advies unaniem werd herkozen, volgde de spannende ontknoping van de Goldene Dreieck waarbij de Mooiste Badkamer van Duitsland en de Mooiste Keuken van Europa werden gekozen. Alle aanwezigen namen middels een live voting deel. Uit elk MHK-land werd een gerealiseerde keuken genomineerd om mee te dingen naar deze gewaardeerde award. De Mooiste Keuken van Europa werd ontworpen door Enrico Fleuren van Loomans Keukens uit Eindhoven. En dat deze naar waarde wordt geschat, bleek bij de prijsuitreiking waarbij de nodige traantjes vloeiden.

Ontspannende afsluiter

Na een interessant bezoek aan de beurs ‘Living & Style’ waar op een oppervlakte van 7000 m² maar liefst 107 fabrikanten een stand hadden, na de inspirerende keynotes waar een grote hoeveelheid handige tips werden gegeven, en na de vele boeiende gesprekken tussen collega’s was het tijd voor ontspanning. Nadat de middagpauze werd ingeluid met een surprise act, een optreden van The 12 Tenors, volgde zaterdagavond het traditionele galadiner. Aansluitend gaven Rea Garvey en Marlon Roudette het beste van zichzelf tijdens erg geapprecieerde optredens. Daarna was het nog lang onrustig in de diverse ruimtes met voor ieder wat wils aan entertainment, of het nu in de disco was of lekker in de lounge.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.